Omat rajat seksissä
Mitä tarkoittaa, että seksissä on tärkeää tietää missä menee omat rajat? Onko siinä kyse siitä, ettei tehdä mitään sellaista mistä ei pidä, tai joka sattuu? Mietin myös onko mahdollista siirtää omia nautinnon rajoja, että kestäisi enemmän tai voimakkaampaa nautintoa ennen laukeamista. Siis pystyisi olemaan kiihottuneempi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuden ja seksin tulisi olla positiivinen asia elämässä. Jotta seksi pysyisi mukavana asiana, on hyvä kunnioittaa omia ja toisen rajoja. Omat rajat ovat sitä, että tietää, kuka itseä saa koskettaa. Omiin rajoihin liittyy myös se, miten ja milloin itseä saa koskettaa. Olet siis aivan oikeassa siinä, että omia rajoja kunnioittaessaan ei tee mitään sellaista, mistä ei pidä tai, mikä aiheuttaisi fyysistä tai psyykkistä kipua.
Omat rajat eivät tarkoita pelkästään fyysistä läheisyyttä, vaan esimerkiksi sitä, kuinka itseä saa puhutella. Kenenkään ei tarvitse sietää esimerkiksi nimittelemistä, vartaloon kohdistuvia kommentteja tai epäsopivia seksuaalisia ehdotuksia joko sanallisesti tai kuvan muodossa. Ihminen itse määrittelee omat rajansa ja rajat voivat myös vaihdella riippuen tilanteesta, päivästä sekä omista tuntemuksista.
Omia rajoja rikottaessa ihmiselle voi tulla epämukava, pelokas tai ahdistunut olo. Tilanne saattaa myös aiheuttaa ärsytystä tai suuttumusta sekä hämmentää tai hävettää. Tällaisten tunteiden ilmetessä on tärkeää keskeyttää esimerkiksi seksin harrastaminen ja tarvittaessa poistua tilanteesta. Jokaisella on seksuaalinen itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja kaikkien oikeudet ja kokemukset rajoistaan ovat yhtä arvokkaita. Toista ei tarvitse miellyttää silloin, jos tilanne aiheuttaa ylempänä mainittuja ikäviä tuntemuksia. Omista kokemuksistaan kannattaa tarvittaessa puhua jollekin luotettavalle ihmiselle. Seksuaalista itsemääräämisoikeutta on hieman sivuttu seksuaalista kaltoinkohtelua käsittelevässä artikkelissamme.
Nautinnon pitkittämisessä on taas kyse hieman toisenlaisista rajoista kuin seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen kuuluvista rajoista. Nautinnon rajoja, eli nautinnon huippua saattaa olla mahdollista siirtää harjoittelemalla. Jokaisen keho on yksilöllinen, mutta halutessaan voi testata hyväilytekniikan vaihtamista hetkeksi, jos tuntuu, että laukeminen on lähellä. Monesti jo ikä tuo mukanaan kestävyyttä ja seksiä pystyy harrastamaan pidempään ennen laukeamista.
Omista rajoistaan sekä myös nautintoon liittyvistä asioista kannattaa puhua mahdollisen kumppanin kanssa. Näin seksi pysyy molemminpuolisesti miellyttävänä. Mikäli sinua kiinnostaa tutustua aihepiiriin, on Nuorten Exitin sivuilla laajemmin tietoa omiin rajoihin liittyen. Jos jokin jäi vielä vaivaamaan, kannattaa soittaa esimerkiksi meidän neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa pystytään käsittelemään tarkemmin.
Neuvonnan tiimi