Ongelma
Hei, olen 15-vuotias poika, jolla ei ole ollut ikinä minkäänlaista ”isä” henkilöä joten tietoa murrosiän asioista en saa oikein mistään. Sain vasta vähän aikaa sitten kuulla että esinahka pitäisi mennä kokonaan terskan taakse, mutta en ole ikinä kokeillut sitä, koska se ei ole tuntunut luontevalta. Mitä minun pitäisi tehdä???
Kiitos vastauksesta etukäteen! 🙂

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että päätit lähestyä meitä asiallasi. Kerroit, että sinulla ei ole elämässäsi ollut oikeaa isähahmoa, josta johtuen murrosikään liittyvistä asioista sinulla ei ole tietoa. Pojilla murrosikä alkaa yleensä kivesten kasvulla n.10-14 -vuotiaana. Kiveksissä alkaa voimakas testosteronin tuotanto, joka johtaa kehon kokonaisvaltaiseen muutokseen. Kehittyminen on kuitenkin aina yksilökohtaista, joten joillakin saattaa alkaa aiemmin tai myöhemmin. Myös penis alkaa kasvamaan murrosiässä ja kasvua saattaa jatkua jopa yli 20-vuotiaaksi asti. Murrosikään liittyy myös yölliset siemensyöksyt, karvoituksen kasvu ja lisääntyminen (parta, kainalot, sukuelimet jne.). Pituuskasvu myös kiihtyy ja tulee niin sanottuja kasvupyrähdyksiä. Murrosiästä voit lukea kattavammin täältä.
Lisäksi kirjoitit kuulleesi, että esinahkan pitäisi mennä kokonaan terskan taakse, mutta sinusta ei ole tuntunut luontevalta kokeilla sitä ja mietit mitä tehdä. Joillakin esinahka voi olla ns. ahdas ja joillakin se liikkuu helposti terskan päällä. Jokainen tutustuu omaan kehoonsa siinä tahdissa, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Jos sinusta ei tunnu vielä luontevalta kokeilla esinahkasi liikkuvuutta, niin ei sinun sitä tarvitse tehdä. Omassa rauhassa voi turvallisesti tutkia omaa vartaloaan ja oivaltaa, miten se toimii ja mistä pitää. Sooloseksin tai suihkun yhteydessä voi esimerkiksi kokeilla hellästi venyttää esinahkaa. Esinahasta saat lisää tietoa täältä
Raisa Hyväri & Oona Turunen