Ongelma kondomien kanssa
Olen 16-vuotias poika. En ole vielä harrastanut seksiä, vaikka muutamia mahdolliuuksia olisi ollut. Olen useampia kertoja jo yrittänyt saada kondomia paikoilleen, mutta se ei vain mene! Olen katsonut muutamia videoita jippojen toivossa, mutta en saa kondomia rullattua alas, vaan se tyssää hieman terskan alapuolelle, josta se ei suostu menemään alemmas ja alkaa sattua, hetken yrittämisen jälkeen kipu lakkauttaa himot ja erektio heikkenee. Olen yrittänyt rullata kondomia muutaminkin eri tavoin, mm. Venyttämällä kortsua aluksi, mutta sitten kun pitäisi alkaa rullaaamaan, niin ei vaan millään mene. Penis jää hetkeksi punottamaan yrityksen jälkeen. Kyse tuskin on mistään liian pienistä kondomeista, joten olisin hyvin kiinnostunut tietämään miten saan kortsun paikoilleen ennen lauantai-iltaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että olet harjoitellut kondomin laittoa. Kondomeja on eri kokoisia, joten kyseessä saattaa olla väärän kokoinen kondomi. Kannattaa siis kokeilla toista kokoa tai merkkiä. Voit myös kokeilla auttaako pieni määrä liukuvoidetta peniksessä kondomin asettamisessa. Liukkaria myydään ihan tavallisissa marketeissa ja apteekeissa. Kondomin kanssa ei kannata käyttää öljypohjaisia voiteita, sille ne saattavat haurastuttaa kondomia.
On ymmärrettävää ja täysin luonnollista, että kipu lakkauttaa himot ja erektio heikkenee. Tilanteessa on hyvä pysyä rauhallisena eikä ole syytä hätään, vaikka erektio heikkenisikin. Jos alkaa tuskastuttamaan, on hyvä pysähtyä hengittelemään ja keskittyä välillä johonkin muuhun kuin penikseen ja kondomin laittoon. Seksiä on monenlaista ja siitä pystyy nauttimaan vaikkei erektiota olisikaan koko aikaa. Terskan iho on herkkää limakalvoa, joka voi helposti ärtyä. Jos kipu tai punoitus peniksessä on jatkuvaa ja toistuvaa, asian voi ottaa puheeksi lääkärin kanssa.
Oona Turunen