Onko normaalia vertailla mielikuvilla omaa kumppania muihin vastakkaisen sukupuolen edustajiin...
Onko normaalia vertailla mielikuvilla omaa kumppania muihin vastakkaisen sukupuolen edustajiin pitkässä suhteessa ja tuntea että muissa on enemmän vetovoimaa, koska heillä tuntuu olevan joko urheilullisempi vartalo tai parempi parta? Voiko omaa kumppania pyytää muuttamaan jotakin ulkonäössään miellyttääkseen minua enemmän?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista, että parisuhteessa ollessaan saattaa tuntea vetovoimaa joitakin tietyntyyppisiä ihmisiä kohtaan. Myös seksifantasiat tai muunlainen mielikuvien tasolla tapahtuva ajatustyö tietynlaisista ihmisistä on yleistä.
Ulkonäköön liittyvät asiat ovat hyvin herkkiä aihealueita ihmisen elämässä. Millainen suhde teillä muutoin on, voitteko molemminpuolisesti puhua esimerkiksi ulkonäkömieltymyksiin liittyvistä asioista? Yleisesti ottaen omaan ulkonäköön liittyvä kommentointi voi tuntua loukkaavalta ja jokaisella onkin oikeus ilmentää itseään juuri sen tyylisenä ja näköisenä kuin itsestä tuntuu sopivalta.
Ulkonäköön liittyvät asiat voi kuitenkin ottaa puheeksi, jos se tuntuu teille luontevalta vaihtoehdolta. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää miettiä omaa ilmaisutapaansa. Voit myös pohtia, miten ja millä tavoin itse toivoisit toimittavan, jos ulkonäkötoiveet kohdistuisivat sinuun. Joissakin tapauksissa asiaa on helpompaa käsitellä yleisellä tasolla eikä niinkään kohdistaen sitä kehenkään tiettyyn henkilöön.
Miltä sinusta tuntuu tämä mahdollinen oma tilanteesi? Koetko esimerkiksi syyllisyyttä tai jotakin muuta tunnetta vertailuihisi liittyen? Tällaisissa tapauksissa on hyvä muistaa, että kyseessä on vain ajatus eikä teko. Ajatuksen tullessa voi myös yrittää eritellä, miksi juuri tämä asia herättää minussa tällaisia tunteita? Onko taustalla jokin isompi seikka tai tarve, joka näyttäytyy tällaisissa pienissä osasissa omassa arjessani? Omista tunteistaan ja parisuhteen mahdollisesta tilasta on tärkeää jutella kumppaninsa kanssa. Jos tuntuu siltä, että kaipaat vielä neuvoja tai apua asiaasi liittyen, tai haluaisitte yhdessä jutella jonkun tilanteen ulkopuolisen henkilön kanssa, voitte olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme. Neuvontapuhelimessa asioita on mahdollista käsitellä luottamuksellisesti ja autammekin teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi