Onko raskaus mahdollinen?
Tyttöystäväni ja minä harrastimme yhdyntää n. 4pv sitten (tänään on 10.4) emme käytä kondomia koska kummallakaan ei tauteja ole ja ehkäisynä hän käyttää minipillereitä, tänään tyttöystäväni sanoi että menkkojen kaltaista vuotoa on ilmestynyt, hänen kuukautiset pitäisi siis alkaa kolmen viikon päästä tästä hetkestä, onko raskaus mahdollinen T:huolestunut poika

Hei.
Kiitos viestistäsi.
Minipillerit ovat oikein käytettynä eli ohjeenmukaisesti otettuna varsin luotettava ehkäisykeino. Onko tyttöystäväsi ottanut pillerit ohjeen mukaisesti ja ajallaan ilman unohduksia?
Minipillereiden käyttöön liittyy melko usein väli- ja tiputteluvuotoa eli vuotoa, jota tulee kuukautisten välillä. Minipillereiden käyttäjistä osalla myös kuukautiskierron rytmi voi olla epäsäännöllinen tai kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois, mikä sekin on täysin normaalia.
Raskauden alkaessa kuukautiset jäävät useimmiten pois. Toisinaan raskauden alkuun liittyy niukkaa verenvuotoa. Nämä niin kutsutut ”valekuukautiset” tulevat tyypillisesti ajankohtana, jolloin kuukautisten pitäisi tulla. Oiretta esiintyy raskauden alussa joka neljännellä.
Raskauden ensioireet vaihtelevat henkilöstä toiseen, ja osa ihmisistä ei juurikaan huomaa oireita. Varmuuden asiasta saa tekemällä raskaustestin. Raskaustestejä saa apteekeista ja isommista ruokakaupoista.
Maria Vihlman