Oon miettiny oonko mä lesbo? Tai mistä sen voi tietää?...
Oon miettiny oonko mä lesbo? Tai mistä sen voi tietää? Oon välillä kiihottunu myös miehistä, mutta hyvin harvoin ja aina seksin jälkeen on kamala olo. Tuntuu kauhelta ja haluan vain poistua tilanteesta. Naisten kanssa tunne on ihana ja haluan halia ja olla heidän lähellään ja fyysisesti koskettaa, mutta en kiihotu heistä yhtä paljoa. Toistaalta miehistä kiihottuminen saa minut kokemaan oloni hirveäksi.En haluaisi tehdä mitään seksuaalista miehen kanssa mutta heistä kiihottuminen hämmentää minua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan. Aina vastausta ei ole niin helppoa löytää ja joskus saattaa tulla huomanneeksi, että seksuaalinen suuntautuminen voi olla hyvin joustava käsite. Henkilö voi esimerkiksi kokea itsensä lesboksi, joka välillä kiihottuu miehistä. Tai vastaavasti heteroksi, joka välillä kiihottuu naisista. Omat fantasiat tai kiihottumisen kohteet voivat silti hämmentää ja saada miettimään asioita laajemmassa mittakaavassa. Tässä ei ole mitään pahaa ja kuvaamiesi asioiden pohtiminen on tuttua monelle ihmiselle. On olemassa myös henkilöitä, jotka kokevat itselleen luontevimmaksi vaihtoehdoksi olla luokittelematta itseään tai seksuaalista suuntautumistaan sen tarkemmin​. Kukaan ulkopuolinen henkilö ei voi määritellä, mikä toisen ihmisen seksuaalinen suuntautuminen on. Itselleen voikin antaa luvan kokea vetovoimaa juuri siihen henkilöön, joka itseä kiihottaa tai viehättää.
Ikävää kuulla, että tilanteesi on aiheuttanut paljon ristiriitaisia tuntemuksia. On ymmärrettävää tuntea hyvin voimakkaitakin tunteita kuvaamassasi tilanteessa. Millaiset asiat koet voimavarana seksuaalisuudessasi? Miten näitä voimavaraksi koettuja puolia voisi vahvistaa? Koska tilannetta saattaa olla vaikeaa lähteä purkamaan yksin, voisi sinua hyödyttää puhelinneuvontaamme soittaminen. Tarvittaessa voit varata ajan myös seksuaalineuvojan vastaanotolta, mikäli haluat keskustella asiastasi syväluotaavammalla tasolla. Yhteystiedot palveluihin löydät täältä. Lisäksi Setan Sinuiksi-palvelu on apunasi, jos kaipaat lisää neuvoja tilanteesi pohjalta. Ethän ole liian ankara itsellesi, ajatukset ja asiat kyllä järjestyvät aikanaan selkeämmiksi. Hyvää jatkoa sinulle.
Neuvonnan tiimi