Oon ollu nyt melkein 2kk onnellisesti suhteessa paitsi nyt viimeisen...
Oon ollu nyt melkein 2kk onnellisesti suhteessa paitsi nyt viimeisen viikon ajan, mulla on ilmentyny masennus ja ahdistaa asiat nyt muutenkin tosipaljon, tää suhdekkin tuntuu jotenki nyt väärältä ja pahalta olla sen tyypin kanssa vaikka mä silti rakastanki sitä, tulee vaan välillä sellanen fiilis että tää suhde ei toimi ja mulla ei enää olisi tunteita tätä toista tyyppiä kohtaan, ja yleensä sillon alan itkemään kun se tulee, rakastan häntä vielä mutta kaikki ei tunnu menevän hyvin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin tavallista miettiä tulevaisuutta ja punnita omaa parisuhteensa kestoa. On ikävää kuulla, että olet tuntenut ahdistusta ja masennusta viimeisen viikon ajan. Kun ahdistaa tai masentaa, voi helposti tulla nähneeksi vain elämän, tai esimerkiksi parisuhteen, negativiisia puolia. Tärkeintä olisi erottaa, mitkä ovat ihan ”aitoja” havaintoja ja missä havainnoissa puhutaan ikään kuin masennuksen suulla.
Milloin sinulle tulee näitä negatiivisia tunnetiloja ja kestääkö tilanne kauan? Vai tuleeko ahdistus ja masennus esiin vasta silloin, kun olet miettinyt tunteitasi tätä toista ihmistä kohtaan? Mikäli näin olisi, on hyvä miettiä, miksi kyseisiä tuntemuksia tulee esiin. Joskus ahdistusta saattaa ilmetä esimerkiksi silloin, jos toisen kanssa on kivaa, mutta tietää, ettei suhde vie pidemmälle, vaikka ehkä niin toivoisikin. Jokaisen tuntemukset ja perimmäiset syyt ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja siksi oikean vastauksen voi lopulta tietää vain sinä.
On varmasti vaikeaa miettiä tällaisia asioita, kun tietää rakastavansa toista. Oletteko pystyneet juttelemaan esimerkiksi ihan yleisellä tasolla ahdistuksestasi tai masennuksestasi? Monesti jo jutteleminen toisen kanssa voi helpottaa omaa olotilaa, vaikkei mitään lopullisia ratkaisuja suhteen jatkosta tehtäisi. Jos tuntuu, että olet umpikujassa tilanteesi kanssa, voit aina soittaa myös neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa on mahdollista käsitellä syvemmin.
Ahdistuksen ja masennuksen kanssa eläminen voi tuntua hyvin raskaalta. Jos sinulla on edelleen vaikeaa, voit tutkia esimerkiksi Mielenterveystalon ahdistuksen ja masennuksen omahoito-ohjelmia sekä Oivamielen henkisen hyvinvoinnin tukemiseen tarkoitettuja harjoituksia. Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös terveydenhoitajaan, jos siltä tuntuu. Asioita ei tarvitse ratkaista yhdessä yössä, joten mieti asioita rauhassa ja anna itsellesi lupa olla ”eksyksissä”. Toivottavasti ajan myötä tilanne selkenee ja voit hyvin henkisesti ja fyysisesti. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Maija Nieminen