Orgasmivaikeudet
Hei. Millaiset mahdollisuudet, ja miten, on löytää orgasmikykynsä mikäli ei ole koskaan saanut seksissä orgasmia 35 vuoden ikään mennessä..? Vain soolona onnistuu ja sekin alkaa tuntumaan tylsemmältä kun epäonni seksiakteissa painaa. kyky nauttia on mutta tuntuu siltä että orgasmin saavuttaminen on korvien välissä ja kiinni hienosyisistä tunnelma ym.asioista. Lisäksi paine orgasmittomuudesta painaa itse seksissä, ja vuosien teeskentelyt sekä suoriutuminen ja seksin jälkeinen suru vaikeuttavat hetkessä elämistä ja nauttimista. -Nainen 35

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että olet löytänyt kykysi nauttia soolona ja ilmeisesti olet halukas kehittämään mielihyvän kokemusta myös seksissä kumppanin kanssa. Orgasmikyvyn voi opetella ja löytää. On iteasiassa tavallista, että etenkin naiset löytävät orgasminsa vasta aikuisiällä tai vanhemmiten. Useilla orgasmin oppimista edeltää tutustuminen ja tutkailua liittyen omaan kehoon sekä mieleen, mieltymyksiin, tunteisiin, kehon tuntemuksiin ja ylipäätään omaan seksuaalisuuteen. Kun puhutaan seksistä kumppanin kanssa, isoon osaan nautinnossa tulevat suhteen kommunikaatio sekä erilaiset tunteet, joita suhde, toinen ihminen ja seksi voi herättää.
Syy orgasmittomuuteen löytyy monesti ns. korvien välistä, niinkuin itsekin arvelit omalla kohdallasi olevan. Orgasmiin ja nautintoon antautumista voi lähteä etsimään keskusteluavun lisäksi myös kehollisten harjoitusten avulla. Erilaiset rentoutumis- ja läsnäoloharjoitukset saattavat auttaa. Orgasmin opettelu on pitkälti sitä, että antaa itselleen luvan heittäytyä ja antautua tilanteen herättämään mielihyvän kokemukseen. Monenlaiset tunteet ja ajatukset voivat estää tätä itselleen luvan antoa. Tunteita voivat olla juurikin mainitsemasi suru, tai esimerkiksi häpeä oman seksuaalisuuden taustalla. Häiritseviä ajatuksia voivat olla esimerkiksi tämänkaltaiset: ”En kuitenkaan ehdi kiihottua tarpeeksi, niin miksi edes yrittäisin orgasmia”, ”Hoidetaan tämä nyt nopeasti pois alta” tai ”Kumppanini ei huomioi minua riittävästi”. Myös mainitsemasi paineet toimivat usein tehokkaasti nautinnon ja orgasmin estäjinä. Monia voivat häiritä arkielämän haasteet, esimerkiksi tekemättömät kotityöt, työstressi, kommunikaatiovaikeudet parisuhteessa ja niin edelleen.
Seksuaaliterapiassa/-neuvonnassa tällaisia tilanteita voi lähteä keskustelun avulla purkamaan ja työstämään. Sexpoon voi varata ajan maksuttomalle neuvontakäynnille. Halutessasi voit tulla juttelemaan tästä aiheesta kasvotusten tai puhelimitse varaamalla soittoajan. Meille voi tulla yksin tai kumppanin kanssa.
Oona Turunen