patti
Olen 15v poika jolla on pieni kova patti peniksen juurella. Se on ollut siinä jo pari kuukautta mutta se ei ole ollut kipeä tai kutiava. Olen kerran laittanut penikseni toisen pojan suuhun, koska olin utelias ja nyt pelkään, että minulla on jokin tauti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et kerro sen tarkemmin patin ulkonäöstä, joten pattia näkemättä on mahdoton sanoa mistä on kyse, sillä pattejakin on niin kovin erilaisia.
Peniksen juureen ilmestynyt patti on useimmiten joko hyvänlaatuinen kysta eli nesteen täyttämä ihonalainen rakkula tai eräänlainen finni, eli tukkeutunut ihon talirauhanen. Molemmat ovat varsin tavallisia ja täysin vaarattomia. Seksitaudeista käytännössä ainoa, joka aiheuttaa pattimaisia muutoksia on kondylooma ja silloin muutokset ovat pikemminkin syylämäisiä pieniä nystermiä ja niitä voi olla samassa ryppäässä useampia.
Parhaiten saat asiaan selvyyden varaamalla ajan kouluterveydenhoitajalle tai lääkärille. Jatkossa kannattaa muistaa käyttää myös suuseksissä kondomia, sillä monet seksitaudit tarttuvat suojaamattomassa limakalvokontaktissa, jollainen suu-peniskontaktikin on.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen