Pelkään olevani pedofiili. En mielestäni ole saanut oikeaa erektiota lapsesta...
Pelkään olevani pedofiili. En mielestäni ole saanut oikeaa erektiota lapsesta johtuen ja kiinnostukseni itseni ikäisiä kohtaan on joka tapauksessa suurempi. Mutta voiko olla, että ahdistus ja pelko mahdollisesta kiihottumisesta voisivat saada juuri jotain sellaista tuntemusta aikaan? Jos esimerkiksi pelkään kovasti saavani erektion kun katson lapsen kuvaa (tavallista kuvaa kokeilu/varmistusmielessä), niin saatan tuntea genitaaleissani jotain joka tuntuu kiihottumiselta. Mitä se voi tarkoittaa?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä että et jäänyt yksin pohdintasi kanssa.
Kehomme reagoi jatkuvasti kaikkeen ympärillämme olevaan. Keho ei osaa mielen tavoin erotella, mihin mikäkin tuntemus tai reaktio liittyy. Seksuaalisuudesta kertova ärsyke, kuten mikä tahansa seksiin liittyvä ajatus, voi saada aikaan automaattisen seksuaalisen kiihottumisreaktion. Reaktio voi tuntua vaikkapa sukuelinten alueen kihelmöintinä, lämpönä, kostumisena tai erektiona. Tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, kokeeko ajatusta mielen ja toiminnan tasolla kiihottavaksi tai eroottiseksi.
Kun mieleen tunkeutuva ajatus on pelottava tai ahdistava, kehossa aktivoituu hälytystila. Hälytystilassa kehon vireys kohoaa ja kehossa tapahtuu kiihdyttäviä fysiologisia muutoksia, esimerkiksi pulssi nousee ja hengitys tihenee. Kiihdyttäviä muutoksia tapahtuu myös seksuaalisessa kiihottumisreaktiossa. Tämä tuntemusten yhteneväisyys voi lisätä ahdistavasta seksiajatuksesta koettua huolta entisestään.
Mikä tahansa seksuaalisuuteen viittaava ärsyke tai ajatus – olipa se mielen tasolla ahdistava tai miellyttävä tai jotain siltä väliltä – saattaa siis saada aikaan kiihotuksen kaltaisen kehollisen reaktion. Omaan kiihottumisreaktioon ja sen aikana esiintyviin ajatuksiin sekä omiin mieltymyksiin ja haluihin kannattaa tutustua rauhassa. Jos ajatuksia ja reaktioita tutkiessaan huomaisikin, että kiihottuu seksuaalisesti itseä huolestuttavasta ajatuksesta, on ajatus ja kiihottuminen kuitenkin täysin eri asia kuin seksuaalinen teko. Automaattisen kiihottumisreaktion käynnistymiseen emme voi vaikuttaa, mutta seksuaalisiin tekoihin ja käyttäytymiseen voimme.
Olemme aiemmin vastanneet hieman samantyyppiseen kysymykseen pidemmin. Löydät halutessasi aiemmat vastauksemme täältä ja täältä. Jos tilanne omien mieltymysten suhteen huolestuttaa tai haluaisit muuten jutella lisää, niin kannustaisin sinua olemaan yhteydessä neuvontapuhelimeemme tai varaamaan ajan lomakkeella.
Maria Vihlman