peniksen koko
Moikka. Sellasta kysymystä että miten saisin lisää kestävyyttä etten laukeais niin nopeasti? Mitkä Ois hyviä apukeinoja?.. Penikseni on 12/5.5 onko normaali? Ja karva ei kauheena kasva. Voiko viel kasvaa koko?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin mies miettii oman peniksensä kokoa. Koko ei kuitenkaan ole ”miehen mitta”, sillä moni muukin tekijä vaikuttaa omaan ja kumppanin kokemaan seksuaaliseen nautintoon. Jokaisen penis on yksilöllinen ja kokoon sekä karvoitukseen vaikuttavat pitkälti omat perintötekijät. Penis kasvaa murrosiän alkupuolella, eli sinun iässäsi penis on luultavasti jo täydessä mitassaan. Peniksesi vaikuttaa mittojen perusteella ihan tavallisen mittaiselta penikseltä, eli sinulla ei ole mitään syytä huoleen.
Pystytkö säätelemään laukeamistasi itsetyydytyksessä? Vai tapahtuuko siemensyöksy mielestäsi liian nopeasti niin itsetyydytyksen aikana kuin yhdynnässäkin? Nuorilla miehillä siemensyöksy saattaa tulla melko herkästi, mutta yleensä tämä asia korjaantuu ihan iän myötä. Noin muutoinkaan ei kannata olla huolissaan, sillä herkästä siemensyöksystä puhutaan silloin, kun laukeaminen tapahtuu 1-2 minuutin sisällä aloittamisesta. Mikäli herkäksi laskettuja siemensyöksyjä tapahtuisikin, ei maailma kaadu siihen. Pääasia, että penis toimii niin kuin pitääkin niin virtsatessa, erektiossa kuin siemensyöksyn hetkelläkin.
Siemensyöksyä voi viivyttää harjoittelemalla. Hyviä tapoja on esimerkiksi harjoittaa alapään lihaksiaan samalla tavalla kuin pidättäisi pissaa. Voit myös harjoitella kestävyyttä tyydyttämällä itseäsi aina melkein kliimaksiin saakka, muttet annakaan itsesi mennä loppuun asti. Tätä voi yrittää toistaa neljä kertaa, jonka jälkeen voi antaa itselleen luvan laueta. Yhdynnässä (tai itsetyydytyksessä) voi testata myös miehille tarkoitettua puudutegeeliä tai puuduttavaa ainetta sisältävää kondomia, jolloin yhdyntä voi kestää hieman pidempään. Käyttöä ennen kannattaa kuitenkin tarkistaa, sopiiko tuote/tuotteet ainesosiltaan sinulle.
Laukeamisherkkyyteen voi yrittää vaikuttaa myös erilaisilla asennoilla, jotka saattavat pidentää kestoa, kuten esimerkiksi lusikka-asento. Tärkeintä on kuitenkin puhua omista tunteistaan ja peloistaan, jotta asia ei ole tabu ja löytäisit(te) parhaimman avun tilanteeseesi. Tarvittaessa voi kääntyä lääkärin puoleen, sillä herkkiä siemensyöksyjä voi hoitaa myös lääkkein. Mitään syytä ujosteluun ei ole, sillä lääkäri osaa hoitaa tilanteen hienotunteisesti ja asiallisesti.
Onneksi seksi ei ole pelkkää yhdyntää ja seksuaalisuudesta voi nauttia myös muutenkin kuin yhdynnässä. Mikäli peniksesi kokoon tai siemensyöksyyn liittyvät seikat painavat mieltäsi, olet lääkärin lisäksi tervetullut juttelemaan asiasta meidän kanssamme. Tarjoamme ilmaista puhelinneuvontaa sekä ilmaisen neuvontatapaamisen, jossa asioistaan voi puhua luottamuksellisesti.
Olet hyvä juuri tuollaisenaan, joten ota ilo irti kehostasi ja seksuaalisuudestasi rohkeasti! Kaikkea hyvää sinulle!
Maija Nieminen