peniksen puhtaana pito
Minkä ikäisenä on mielestänne sopiva aika aloittaa peniksen pesu esinahan alta? Kuinka usein olisi hyvä pestä? Entä jos saa useamman siemensyöksyn vuorokaudessa? Pestäänkö aina runkkaamisen jälkeen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa että olet kiinnostunut hygieniasta. Esinahan alta voi alkaa pestä siinä vaiheessa kun esinahan taaksevetäminen terskan päältä onnistuu. Ennen murrosikää esinahka ei ole vedettävissä taakse, eikä esinahan alta peseminen ole tarpeellista. Monilla murrosikäisilläkin voi esinahka tuntua liian kireältä terskan paljastamiseksi, jolloin sitä voi varovasti löysyttää näillä ohjeilla.
Esinahan ja terskan väliin alkaa murrosiässä muodostua esinahkatalia, jonka tarkoituksena on auttaa esinahkaa liukumaan terskan päältä. Jos tali pääsee muhimaan pitkään esinahan alla ja siihen sekoittuu kuolleita ihosoluja, se muuttuu valkoiseksi epämiellyttävän hajuiseksi smegmaksi. Pitkään hautuessaan smegma voi aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä tai jopa tulehduksen. Sen takia  on hyvä pestä penis kerran päivässä vedellä niin että vetää esinahkaa pois terskan päältä sen verran kuin se luonnollisesti on vedettävissä ilman kiristystä ja kivuntunnetta. Peniksen pesuun ei pidä käyttää voimakkaita pesuaineita tai saippuaa, sillä ne kuivattavat peniksen herkkää ihoa.
Siemensyöksyn jälkeen on hyvä pestä tai pyyhkiä siemenneste pois, koska sperma voi kuivuessaan tarttua ikävästi ihoon, karvoihin ja vaatteisiin.
Jos jokin asia jäi vielä pohdituttamaan, ota rohkeasti yhteyttä!
Ida Heimonen & Patricia Thesleff