Penikseni
Moi! Olen 15-vuotias poika ja minua huolettaa penikseni koko. Se on lepotilassa tosi pieni ja stondikessa 13cm. Vaikuttaako isän murrosikä aina omaan murrosikään että tapahtuuko samat asiat saman ikäisenä kuin isälläni. Ja voiko penikseni kasvaa vielä vaikka kasvupyrähdykseni on jo loppunut? Ja tapahtuuko suurin muutos murrosiässä yleensä 9-luokalla itse olen nyt 8-luokalla

Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että sinua huolestuttaa peniksesi koko ja pohdit, voiko peniksesi vielä kasvaa, vaikka kasvupyrähdys on jo loppunut. Murrosiässä ensin kasvavat kivekset ja sen jälkeen vasta penis. Penis voi jatkaa kasvuaan, vaikka muuta pituuskasvua ei enää tapahdu. Toisilla peniksen kasvu kestää muutaman vuoden, toisilla se voi jatkua aina 20-vuotiaaksi asti. Tämä on hyvin yksilöllistä, samoin peniksen lopullinen koko. Lähes kaikkia mietityttää oma keho ja onko se riittävä. Samanlaisia huolia oman peniksen koosta on monilla pojilla ja miehillä. Voit olla huoletta, peniksesi on tavallinen ja hyvä sellaisena kuin se on.
Pohdit, milloin suurin muutos tapahtuu ja vaikuttaako muutoksiin oman isän kehittyminen murrosiässä. Murrosiän ajoittumiseen vaikuttavat perintötekijät, joten vanhempien murrosikä toimii hyvänä peilinä omaa kehitystä tarkasteltaessa. Murrosiän alkamisajankohtaa ei määritä kuitenkaan yksinään perinnöllisyys, vaan siihen voi vaikuttaa myös muut tekijät, kuten ravinto ja elämäntavat. Jos murrosiän muutokset huolettavat, voit käydä hyvin juttelemassa asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.
Marja Heikkinen & Oona Turunen