Perheenjäsenen aiempi työ seksityöntekijänä
Minulle selvisi äskettäin, että äitini on tehnyt seksityötä, kun olen ollut pieni. Muutimme vasta uuteen paikkaan, ja minua on kiusattu koulussa. Yksi isompi poika pilkkasi minua ja äitiäni, että hänen isänsä tietää äitini myyneen seksiä. En uskonut sitä. Olin kotona omissa maailmoissani. Äiti kysyi mikä minulla on. Oli pakko kertoa. Äiti myönsi, että oli tehnyt vähän aikaa seksityötä saadakseen rahaa. Minulla on nyt paha olo siitä. Mitä voisin tehdä? En oikein tiedä mitä ajattelisin äidistä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, ettet jäänyt yksin pahan olosi kanssa. On ikävää saada kuulla kiusaajalta henkilökohtaisia asioita omasta perheenjäsenestään. Omista tunteistaan kannattaa aina puhua, sillä jutteleminen toisen kanssa voi auttaa purkamaan omia ajatuksia. Hyvä juttu, että otit asian puheeksi myös äitisi kanssa. Seksityö on työtä siinä missä muutkin työt ovat, mutta alaan liittyy tietynlainen kielteinen leima. Äitisi on luultavasti halunnut suojella sinua tuon leimautumisen takia ja jättänyt kertomatta asiasta sinulle. Tilanne tuntuu kuitenkin nyt paljastuessaan ikävältä niin sinusta kuin todennäköisesti myös äidistäsi.
Millainen tunnelma teillä on tällä hetkellä kotona? Pystyisitkö keskustelemaan tunteistasi vielä uudestaan äitisi kanssa? Äitisi ei varmasti haluaisi, että sinulla on paha olo hänen menneisyytensä takia eikä hän halua, että sinua kiusataan mistään syystä koulussa. Omia tunteitaan on mahdollista purkaa myös jollekin toiselle luotettavalle aikuiselle tai sukulaiselle. Jotta kiusaaminen saataisiin loppumaan, olisi tärkeää kertoa siitäkin aikuiselle.
Tilanteessa ei ole mitään noloa ja jokainen ansaitsee rauhallisen ja turvallisen oppimisympäristön. Siksi kiusaaminen olisi otettava puheeksi opettajan, rehtorin tai esimerkiksi kuraattorin kanssa. Myös terveydenhoitajaan kannattaa olla yhteydessä, jos tuntuu, että paha olo ei mene pois. Kaikki aikuiset haluavat auttaa sinua ja jos tuntuu vaikealta kertoa tilanteestaan koulussa opettajalle, voi joku turvallinen aikuinen lähipiiristäsi kertoa tilanteestasi opettajalle. Nuortennetin sivuille on koottu laajasti tietoa ja neuvoja siitä, mistä saa apua kiusatuksi tullessaan.
Loukkaava kohtelu satuttaa ja kenenkään ei tarvitse ratkaista tällaisia asioita yksin. Myöskin vaikeudet perheessä ovat voitettavissa, vaikka erilaiset tunteet kuormittaisivatkin nyt mieltä. Tällä hetkellä omilta ajatuksilta ja ikäviltä tunteiltaan voi olla vaikeaa saada rauhaa. Tämä on tavallista ja omat tunteet hieman tasoittuvat ajan myötä. Pahaa oloa voi yrittää purkaa keskustelun lisäksi myös esimerkiksi musiikin, liikunnan, kirjoittamisen, käsillä tekemisen, pelaamisen tai elokuvien kautta. Mikä vain positiiviseksi mielletty toiminta auttaa, jos siitä tulee itselle hyvä olo edes hetkeksi. Lisäksi erilaisten hyvinvointia tukevien harjoitusten kautta voi purkaa pahaa oloaan.
Jos sinusta tuntuu, että haluaisit jutella tilanteestasi nimettömänä, voit soittaa meidän neuvontapuhelimeemme. Olemme täällä valmiita auttamaan sinua niin nyt kuin jatkossakin. Olet arvokas ihminen, toivottavasti voit jo paremmin.
Neuvonnan tiimi