pieni muna
Hei. Olen 14v poika, jolla on hyvin pieni muna velttona (n.3cm) mutta kun kyrpä seisoo, niin se on n. 12cm. Onko tämä normaalia? Kasvaako kyrpäni vielä? Minua huolestuttaa munani pituus koska olen jo tässä iässä, ja minulla on reilusti pallikarvoja. Minulla ei ole myöskään yhtään kainalokarvoja. Onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin poika miettii samoja asioita kanssasi. Jokaisen munan koko on yksilöllinen ja tärkeintä on, että muna toimii odotetunlaisesti, eli virtsaaminen, erektiot ja siemensyöksyt onnistuvat. Jos näin on, voit onnitella itseäsi! Vaikuttaisi siltä, että kyrpäsi on erektiossa ihan samoissa mitoissa kuin valtaosalla muistakin pojista.
Jokaisen murrosikä etenee omaa tahtiaan ja perintötekijöillä on merkittävä osuus kehon ulkonäön ja muutosten suhteen. Kaikille ei tule karvoitusta yhtä paljon kuin toisille, eikä siinä ole mitään pahaa. On vaikeaa ennustaa, tuleeko sinulle kainaloihin vielä karvoja vai ei ja kasvaako peniksesi pidemmäksi. Olet vielä siinä iässä, että mahdollisuus pieniin muutoksiin on, mutta tärkeintä edelleenkin on, että kehosi noin muutoin toimii mallikkaasti.
Älä siis huoli, eiköhän kaikki ole hyvin. Jos murrosiän muutokset huolestuttavat sinua, kannattaa aina jutella asiasta joko terveydenhoitajalle tai turvalliselle aikuiselle. Mitään syytä nolosteluun ei ole, tuntemasi aikuiset ovat käyneet murrosiän läpi ja osaavat neuvoa sinua enemmän arjessasi. Lisää tietoa murrosikään liittyen saat myös meidän sivuiltamme.
Maija Nieminen