pippeli kovana
Miksi minulla on joka aamu herätessäni pippeli ihan kovana? Entä jos äiti tulee jostain syystä käymään huoneessani juuri kun olen laittamassa housuja jalkaan? Mitä se ajattelisi nähdessään pippelin pystyssä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Aamulla herätessä monilla on usein pippeli kovana, kyseessä on niin sanottu ”aamuerektio”. Pippelin kovettuminen nukkuessa on luonnollista kehon itsensä huoltamista. Pippeliin menee erektion aikana hapekasta verta, joka muun muassa pitää kovettumisen mahdollistavan paisuvaiskudoksen kunnossa. Pippelit itseasiassa kovettuvatkin tavallisesti useamman kerran yöunen aikana. Päivisinkin erektioita voi tulla niin kiihottumisen yhteydessä, kuin muistakin syistä. Murrosiässä seksuaalisten halujen kohotessa tähän alkaa kiinnittää usein eri tavalla huomiota. Erektiosta voit lukea lisää täältä ja murrosiästä täältä.
Mietit, mitä äitisi ajattelisi nähdessään pippelisi erektiossa. Äitisi on aikuinen ja yleensä aikuiset ovat tietoisia aamuerektion kaltaisista normaaleista kehon toiminnoista. Hän tuskin ajattelee asiaa sen kummemmin, tietäähän hän jo, että olet aikuistumassa ja pippelin kovettumiset kuuluvat aika ajoin elämääsi.
Pippelin ollessa yksityisaluettasi olet myös oikeutettu määräämään, kuka sen saa nähdä ja missä tilanteissa. On tavallista, että murrosiässä omaa yksityisyyttään alkaa kaipaamaan uudella tavalla myös suhteessa vanhempiin. Jos pelkäät, että äiti voi tulla yllättäen huoneeseesi kysymättä, voisi olla sopivaa jutella ja sopia yhteisistä käytännöistä, kuten että oveesi koputetaan aina ennen sisääntuloa.
Pippelisi kovettuminen siis kertoo terveestä verenkierrosta alueelle ja äitisikin tämän luultavasti tietää.
Toivottavasti viesti vastasi mietteihisi.
Sonja Vesanen & Maria Vihlman