pituus
Hei olen 12v tyttö ja haluaisin tietää että Voiko ylävartaloni kasvaa pituutta ennen alavartaloa eli siis minulla on lyhyet jalat ja pitkä ylävartalo eli onko mahdollista että aikuisena minulla on lyhyt ylävartalo ja pitkät jalat ps. Olen kuullut että Pyöräily pidentäisi jalkoja jos sen tekee esim. Buberteetin aikana. Onko pyöräilyllä vaikutusta jalkojen pituuteen. Voinko saada pitkät jalat jos äidilläni ei ole enkä ole nähnyt Isääni koskaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Murrosiässä eli puberteetissa vartalon ja raajojen eri osat kasvavat usein eri tahtiin. Tytöillä murrosikään kuuluva kasvupyrähdys alkaa yleensä noin 12-vuotiaana ja tuona aikana kasvavat ensin usein alaraajat ja sen jälkeen kasvaa lähinnä vartalo. Jokainen lapsi on yksilöllinen yhdistelmä vanhemmiltaan saamiaan perintötekijöitä ja vanhemmilta voi periytyä myös vartalon mittasuhteet eli se kuinka pitkä esimerkiksi vartalon on suhteessa raajoihin. On kuitenkin täysin sattumankauppaa miten vanhemmilta saamasi perintötekijät ovat sinussa yhdistyneet, eli mitkä piirteet ja ominaisuudet olet perinyt äidiltäsi, mitkä taas isältäsi. Tytön murrosikään kuuluva pituuskasvu hidastuu ja lopulta pysähtyy yleensä n. 16-vuotiaana, jolloin voidaan nähdä millaiseksi sinun yksilöllinen kehosi on kasvanut ja millaiseksi vartalosi mittasuhteet ovat asettuneet.
Pyöräily on terveellinen harrastus ja tapa liikkua paikasta toiseen. Se parantaa hapenottokykyä ja kuntoa sekä vahvistaa raajojen lihaksia, niveliä ja nivelsiteitä. Pyöräilyn vaikutuksesta murrosiän pituuskasvuun en ole koskaan kuullut. Riittävä lepo, säännöllinen vuorokausirytmi ja monipuolinen terveellinen ruokavalio sen sijaan voivat edesauttaa sitä, että kasvat niin pitkäksi kuin perintötekijöidesi puolesta on mahdollista. Myös savuttomuus edesauttaa pituuskasvua, sillä tupakoinnin tiedetään vaikuttavan pituuskasvuun aikuispituutta vähentävästi.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen