Poikahuolia
Moikka. Mulla ois kysyttävää mun ja yhen pojan tilanteeseen liittyen.
Vähän taustatietoa; tutustuttiin kesällä, ollaan juteltu paljon, yhessä vähän rankemmistakin aikeista josta molemmilla on kokemusta yms.
Kutsutaan tätä poikaa vaikka Mikoksi.
Sit aloin pikkuhiljaa ihastumaan häneen. On siis mua vajaa vuoden vanhempi. Oon sellanen ihminen, et mul menee aika kauan ennenkuin pystyn luottamaan oikeesti johonkin jätkään ja edes antamaan mahdollisuuden. En oo seurustellu kunnolla, ja koen että olisin jo valmis siihen. Mikon kanssa ajatus seurustelusta kuitenkin tuntui todennäköiseltä/mahdolliselta. Puhuttiin asiasta, ja en ees muista mihin se jäi. Ties varmaan pari viikkoo et oon ihastunu häneen, mut ainoo mitä sano on et pelkää et satuttaa mua. Ja tottakai se vähän ihmetytti ja jopa ärsytti, ei Miko tiedä paremmin mikä mua satuttaa. Juteltiin kuitenkin eilen kunnolla. Miko harrastaa kilpatanssia, ja treenit on hänellä joka arkipäivä iltasin ja on taas töissä la ja su. Eilen sanoi ettei halua satuttaa mua siten ettei ehtisi nähdä treenien takia. Ja sano että suhteet vaatii aikaa, eikä hänellä ole sitä tarpeeksi. Ymmärrän, ja sanoin sen hänelle. Miko sanoi ettei oo hänellekkään helppoo tää tilanne, koska välittää musta. Sitten sanoi asian, joka sai mut melkeen sulamaan siiven pisteeseen; ”Jos en harrastais niin aktiivisesti tanssii, oisin kokonaan sun.”
Ja mietin asiaa kunnolla. Eikö suhteelle oo aikaa jos sitä järjestää? Eihän kavereitakaan nää joka päivä, mutta silti ne on sun kavereita. Eikai poikaystävääkään tarvii joka ikinen päivä nähdä? En halua jankuttaa Mikolle, mutta koen että aikaa voisi löytyä. Vaikea tilanne..osaatteko te auttaa? Kiitos jo valmiiksi❤️ Haluan vielä sanoa että Miko on mulle ihmisenä TODELLA tärkeä jo kaverinakin, enkä halua menettää häntä. Mutta toisaalta haluan myös enemmän..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihanaa, että olet tavannut jonkun henkilön, jonka kanssa voi puhua avoimesti. Se on hyvä pohja ihmissuhteelle, olipa sitten kyseessä ystävyys- tai seurustelusuhde. Olet varmasti viime aikoina kokenut hyvin ristiriitaisia tunteita; toisaalta surullisia, kun toisella ei omasta mielestään ole aikaa seurustella ja toisaalta romanttisia, kun poika viestii käytöksellään ja sanoillaan kuitenkin välittävänsä sinusta.
OIetkin hienosti jo pohtinut tuota seurusteluun liittyvää asiaa. Jokainen pari luo omanlaisensa suhteen ja mihinkään ei ole kirjattu, että olisi pakko esimerkiksi tavata toista joka päivä. Yleensä kuitenkin sille toiselle pyrkii järjestämään aikaa joko kasvotusten tai sitten ainakin puhelimen/netin välityksellä, koska toista on niin mukava tavata. Pojalla on vaativa harrastus sekä työ ja monesti nämä voivat ottaa oman veronsa elämän muilta osa-alueilta, joihin parisuhdekin kuuluu. On todella hienoa, että hän osaa olla rehellinen jo tässä vaiheessa sinua kohtaan. Ehkäpä hän tietää, ettei (ainakaan tällä hetkellä) pysty tai osaa sovittaa mitään muita uusia elämän osa-alueita kiireiseen arkeensa?
Oletko kysynyt tältä pojalta, miten hän itse seurustelun määrittää? Voihan olla, että hän ajattelee, että toista pitää nähdä päivittäin ja ei tiedosta, että itse ajattelet toisin. Nuo meille esittämäsi kysymykset olivat hyviä ja jos vain haluat tai pystyt, voit ottaa ne puheeksi vielä tämän pojan kanssa. Mutta jos hän on päätöksensä tehnyt, on sitten vain vähitellen yritettävä elää sen mukaan, vaikka se surulliselta varmasti tuntuukin. Voithan kertoa, että hän on arvokas ihminen elämässäsi, olipa hänen roolinsa sitten mikä tahansa ajan mittaan. Tärkeintä on, ettet riko itseäsi, mikäli jäät odottamaan, jos tämä poika sittenkin muuttaisi mieleensä. Jos poika tietää jo varmasti, ettei muuta mieltään, voi hetken hengähdystauko yhteydenotoissa tai näkemisissä olla tarpeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän olisi poistunut lopullisesti elämästäsi. Kuten itsekin totesit, kavereihinkaan ei ole pakko olla joka päivä yhteydessä, mutta he silti voivat olla elämässäsi.
Toivottavasti saat pitää tämän pojan elämässäsi tavalla tai toisella ja teillä on mukavaa yhdessä vielä jatkossakin. Ihmissuhteet eivät ole aina helppoja ja on ihan sallittua tuntea monenlaisia tunteita. Joskus keskusteleminen jonkun tilanteen ulkopuolisen kanssa auttaa selvittämään tunteitaan. Jos et halua jutella kavereille, voit aina kääntyä aikuisenkin puoleen. Myös meidän neuvontapuhelimeemme voit soittaa niin halutessasi. Täältä voit löytää lisätietoa ihmissuhteisiin liittyen. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!
Maija Nieminen