pojan itsetyydytys
Kuinka pitäisi äitinä suhtautua pojan itsetyydytykseen. Meillä tästä on tullut jossain määrin ongelma, sillä tiedän aina koska hänellä on puuhat menossa. Ei sillä, etteikö tätä saisi harrastaa, mutta tuntuu siitä huolimatta jotenkin oudolta. Asunnossa on sen verran huonot äänieristykset, että pojan huoneesta kuuluu kaikki pornovideoiden äänet, hänen voihkintansa ja jopa pippelistä kuuluva litinä kuuluu oven läpi. Huoneensa pöydällä hänellä on paperimyttyjä, joista kyllä tietää mitä niillä on pyyhitty. Poika täyttää ensikuussa 15. En tiedä, että pitäisikö tämä ottaa jotenkin hänen kanssaan puheeksi, vai pitäisikö vaan antaa jatkaa harrastuksiaan sanomatta mitään ja yrittää olla vain kuuntelematta?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Nuorelle sooloseksi on mitä mainioin ja ennen kaikkea turvallinen tapa tutustua omaan kehoonsa. Itsetyydytys toimii monelle myös hyvänä tapana rentoutua, eikä sooloseksissä ole mitään hävettävää.
Seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa jokaisella on oikeus yksityisyyteen, mutta toisaalta myös oikeus olla altistumatta sellaisille seksuaalisille teoille, johon ei itse halua osallistua. Perheenjäsenten kesken tämä rajanveto luonnollisesti korostuu vielä entisestään, sillä vanhempien seksielämä ei kuulu lapsille, eikä perheen lasten seksielämä vanhemmille. Yhteisessä kodissa oman seksuaalisuuden toteuttaminen siten, että sille ei altistu muut perheenjäsenet voi tietysti olla hankalaa etenkin jos äänieristys on puutteellinen tai jos asiassa ei muuten noudateta äärimmäistä hienovaraisuutta.
Vanhempana sinun ei ole tarpeen kantaa huolta lapsesi itsetyydytyksen määrästä, ellei sooloseksi selvästi estä lastasi suoriutumasta muista normaaliin elämään liittyvistä tehtävistään. Miten sitten ottaa puheeksi se, että poikasi sooloseksiin liittyvät äänet yms häiritsevät sinua? Monet nuoret eivät aivan oikeutetustikaan halua puhua näistä asioista vanhempiensa tai välttämättä kenenkään muunkaan kanssa ja poikasikin saattaisi kokea asiasta keskustelemisen varsin kiusalliseksi. Jos kuitenkin päättäisit ottaa asian puheeksi, kannattaisi se tehdä mahdollisimman rauhallisessa tilanteessa, avoimin mielin, ratkaisuja hakien ja siten, että keskustelu ei synnyttäisi itsetyydytykseen liittyvää häpeää. 15-vuotiaan lapsen voi toki jo muutenkin velvottaa siivoamaan itse oman huoneensa, jolloin sinun ei tarvitsisi enää nähdä tai välittää hänen paperimytyistään.
Olisiko mahdollista, että vinkkaisit pojallesi vaikka tästä vastaustekstistä, jolloin hän saisi tätä kautta tietää, että sooloseksi olisi hyvä ajoittaa sellaisiin hetkiin, jolloin hän on yksin kotona tai pyrkiä muuten toteuttamaan siten, ettei se kuuluisi ja näkyisi muille? Jos haluat keskustella lisää niin voit soittaa maksuttomaan neuvontapuhelimeemme, jonka viikottaiset aukioloajat löydät täältä.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman