Punaisia kohtia terskassa?
Hei!
Poikaystävälleni on ilmestynyt nyt viimeisen kahden rakastelukerran jälkeen punaisia pisteitä tai sellaisia kohtia terskaan. Ne ei ole siis näppylöitä, eli ne eivät kohoa ylöspäin vaan ne näyttävät vain ärtyneiltä ja punottavilta kohdilta. Mikä tähän voisi olla syynä? Ne eivät satu eivätkä kutise ja lähtevät muutaman päivän päästä kun hän laittaa niihin Dexpanthenolia pari kertaa päivässä. Meillä kummallakaan ei ole mitään tauteja, sillä olemme toistemme ensimmäiset seksikumppanit. Voiko tämä olla vain ärsytystä, kun esimerkiksi välillä en ole aivan 100% märkä, enkä todellakaan ole koko rakastelun ajan märkä. Pitäisikö alkaa käyttämään liukuvoidetta, jotta ne eivät ilmaantuisi? Vai pitäisikö huolestua, että se olisi jotakin vakavampaa?
Kiitos jo etukäteen vastauksesta :)!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tosi hyvä juttu, että haluat huolehtia poikaystäväsi terveydestä. Punaisiin pisteisiin voi olla eri syitä, kuten esimerkiksi seksitauti. Mainitsit kuitenkin, ettei tällaista mahdollisuutta ole, joten sen suhteen voitte olla huoleti. Kertomastasi päätellen, on todennäköistä, että pisteet tulevat juurikin seksiin liittyvästä ärsytyksestä.
Ilmeisesti mikään muu seikka ei aiheuta samanlaisia oireita, esimerkiksi pesuaineet, alusvaatteet tms., joista voisi saada ihoärsytystä? Jos näin ei ole, on varmaankin helpointa tosiaan hoitaa pisteitä samalla tavalla kuin mitä tahansa muitakin haavoja tai hiertymiä. On muistettava hyvä hygienia sekä mahdollisuus antaa alueen hengittää ajoittain. Myös intiimialueelle suunnattua voidetta voitte laittaa.
Terskan iho on hyvin herkkää ja masturboitaessa sekä yhdynnässä tulisi olla varovainen, ettei iho joudu liian kovalle koetukselle. Luonnollisen liukasteen puuttuminen voi aiheuttaa kitkaa ja täten myös aiheuttaa hiertymiä iholle. Lisäksi pitkään jatkunut akti voi rasittaa limakalvoja puolin ja toisin. Voisi olla hyvä testata ihan kokeilun kannalta liukuvoidetta, etenkin, mikäli koette, että luonnollinen liukkaus ei riitä koko yhdynnän ajaksi. Jos pisteitä ilmenee liukuvoiteen käytöstä huolimatta edelleen, terska on kipeä tai pisteitä ilmaantuu muutenkin kuin seksin jälkeen, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. Näin saatte täyden varmuuden asiaanne ja osaatte toimia tilanteen edellyttämällä tavalla.
Toivottavasti punaisten pisteiden aiheuttaja löytyy ja asia ei enää ole vaivoinanne. Mikäli kaipaatte vielä keskustelua tilanteeseenne liittyen, voitte kääntyä aina neuvontapuhelimemme puoleen. Nautinnollisia hetkiä!
Neuvonnan tiimi