Raskaaksi/tauteja
Hölmö kysymys, mutta voiko tulla raskaaksi/saada sukupuolitaudin touhutipoista jos penis käy häpyhuulilla, ei kuitenkaan laukea? Lisäksi pikkuhousut ovat jossain siellä häpyhuulten välissä piilossa… tarviiko käydä jossain testeissä varuilta tai käyttää jälkiehkäsyä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kysymyksesi ei ollut yhtään hölmö, päinvastoin, olisi ollut hölmöä olla kysymättä, jos jokin painaa mieltä. Seksitautien vaara on valitettavasti aina, mikäli kondomia ei ole käytetty, mutta on oltu limakalvokosketuksissa. Myöskin kiihottumisen aikana erittyvät nesteet voivat välittää tauteja toiseen. Mikäli siis toisella tai molemmilla teistä on ollut aiempia kumppaneja, olisi hyvä käydä testauttamassa itsensä. Terveydestä huolehtimisessa ei ole mitään noloa ja henkilökunta osaa suhtautua asiaan hienotunteisesti.
Joissakin tapauksissa myös touhutipoista ja hetkellisestä limakalvokontaktista on voinut tulla raskaaksi. Koska sisälle ei kuitenkaan lauettu ja pikkuhousut olivat vielä välissä, on silti aika epätodennäköistä, että olisit tullut raskaaksi. Jälkiehkäisy toimii parhaiten silloin, kun se on otettu 72 tunnin sisällä yhdynnästä. Koska aikaa on jo kulunut, on parempi, että odotat, alkavatko kuukautisesi ajallaan ja jos eivät ala, käyt heti lääkärissä. Toki, jos asia painaa mieltä, saat olla hetikin lääkäriin yhteydessä, mikäli siltä tuntuu.
Muistattehan jatkossa kondomin käyttämisen kaikissa seksin muodoissa. Ei kannata kuitenkaan liikaa panikoida tätä tilannetta, luultavasti kaikki on hyvin ja voitte vielä jatkossakin nauttia seksuaalisuudestanne turvallisin mielin. Mikäli asia edelleen huolettaa, kannattaa jutella rohkeasti tälle toiselle osapuolelle sekä olla yhdessä yhteydessä terveydenhoitajaan tai soittaa meidän neuvontapuhelimeemme.
Maija Nieminen