rento
tuntuu nykyään siltä että uskallan ottaa läheistä kontaktia vain kun oon kännissä ja mun eka, epäonnistunut seksikokeilukin oli ihan liian humalassa ja niin että kadutti jälkeenpäin. miten saisin tän jännityksen katomaan ja pystyisin oleen rentona ilman että tarvin mitään rohkasevaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit viestissäsi, että sinua pelottaa ottaa läheistä kontaktia selvinpäin ja ensimmäinen seksikokeilu oli epäonnistunut liiallisen humalan takia. Mieltäsi askarruttaa, miten saisit jännityksen katoamaan ja pystyisit olemaan rentona ilman rohkaisevaa. Hakeutuminen läheiseen ja intiimiin kanssakäymiseen toisen ihmisen kanssa jännittää usein ja saattaa herättää jopa pakokauhun tunteita. Jännityksen taustalla saattaa olla pelko torjutuksi tulemisesta tai epäonnistumisesta. Monelle helppo tapa sivuuttaa tai peittää oma epävarmuus on hakeutua humalaan, jolloin maailmamme yleensä tuntuu hetkellisesti helpommalta.
Seksiin liittyy paljon paineita, etenkin ensimmäiseen kertaan. Se ei useinkaan mene niin kuin elokuvissa, kynttilöiden palaessa ja hempeän musiikin soidessa taustalla. Yleensä ensimmäinen kerta voi olla aika sekava ja hämmentävä tilanne, johon saattaa liittyä myös alkoholi. Tämä on täysin ymmärrettävää, eikä siitä kannata itseään syyllistää. Usein juuri näiden ei-niin-hyvien kokemusten jälkeen saattaa oivaltaa parhaiten, mitä itse haluaa ja toivoo. Kulunutta sanontaa käyttäen: harjoitus tekee mestarin.
Kysyit neuvoa siihen, miten jännitystä saisi helpotettua ilman alkoholia. Entä jos poistaisit aluksi itseltäsi kokonaan seksin harrastamisen tavoitteen? Aluksi esimerkiksi päämääräsi voisi olla vain arkinen jutustelu niistä näistä ja tutustuminen toiseen, sitten hiljalleen katsoa mihin tilanne saattaisi johtaa. Usein luulemme, että oman epävarmuuden tai jännityksen myöntäminen toiselle on epäseksikkyyden huippu. Itse asiassa, useat kokevat toisen rehellisyyden ja herkkyyden ilmaista itseään erittäin viehättävänä ja arvostavat sitä. Rehellisyydellä on myös tapana lisätä luottamusta toiseen ihmiseen, luottamuksen lisääntyessä taas rentoudumme ja suorituspaineetkin usein helpottavat. Rohkeutta matkaan.
Raisa Hyväri & Oona Turunen