Riippuvainen runkkaamisesta?
Oon 22v mies, ja oon täs alkanu viimeaikoina pohtia et oonkohan mä riippuvainen pornosta ja masturbaatiosta.
Mul o aina ollu tosi kovat halut, ja eksän kanssa meillä oli seksiä aika paljon, mutta silti meitsi ois halunnu enemmän. (Se kai lopulta oli yks syy mikä johti meijä eroon 1,5v sitten). Oon siin ollu siitä lähtien sinkku, ja kun arvioin, niin oon vetäny hanskaan aika lailla joka ikinen päivä ehkä iha muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Myös suhteen aikana niinä päivinä kun meillä ei ollu seksiä, nii kävin vetäsee tumppuu sit. Nykyään saatan vetää käteen jopa 6 kertaa päivässä, keskimäärin ehkä 3.
99% kerroista katon samalla pornoo. En viel koe mahdottomaks laueta ilman pornoo, mut vaikeempaa se on, niinä erittäin harvoina kertoina kun joudun syystä tai toisesta tyydyttämään itseni ilman mitää ”apuja”.
Tää tilanne ahistaa mua, ja tumputtamisesta on kadonnu kaikki nautinto, se on vaan suoritus joka päättyy laukeamiseen ja sekää ei enää välttämättä tunnu ollenkaan yhtä nautinnolliselta.
Oon kokeillu pari kertaa olla runkkaamatta pari päivää, mut en oo onnistunu, pisin aika mitä oon tän 1,5v aikana ollu laukeematta on varmaan 2pv.
Sairastan myös masennusta, ja se varmaan vaikuttaa asiaan kans.
Mitä tän kanssa voi tehdä? Tän mahdollisen riippuvuuden?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Sooloseksin tarkoitus on tuottaa mielihyvää ja nautintoa, mutta kerrot että masturboinnistasi on hävinnyt kaikki nautinto ja että tilanne ahdistaa sinua. Pohdit, että kyseessä saattaisi olla mahdollinen riippuvuus eli addiktio masturbointiin.
Addiktoituneella seksikäyttäytymisellä tarkoitetaan seksiin liittyvää käyttäytymismallia, jota henkilö ei pysty hallitsemaan ja joka aiheuttaa ongelmia henkilölle itselleen. Olemme hiljattain julkaisseet seksiaddiktiota käsittelevän blogikirjoituksen, jonka pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä. Kirjoituksessa on mukana suuntaa antava testi, jonka avulla omaa seksikäyttäytymistään voi pohtia:
Neljä kysymystä seksistä
Seksiriippuvuuden arvioinnissa voi käyttää brittiläisen psykoterapeutin Paula Hallin kehittämää arviointimenetelmää. Jos henkilö vastaa kyllä lähes kaikkiin ohessa oleviin kysymyksiin ja valitsee ensimmäisessä kysymyksessä vähintään yhden vaihtoehdon, hänellä todennäköisesti on seksiriippuvuus:
1. Onko seksikäyttäytymiselläsi ollut negatiivisia vaikutuksia johonkin seuraavista elämän osa-alueista:
a) kestävien ihmissuhteiden muodostaminen
b) perheen ja/tai ystävien kanssa vietetty aika
c) keskittyminen työhön tai opiskeluun
d) velkaantuminen
e) fyysinen tai psyykkinen terveys
f) henkilökohtaiset rajat
g) lain noudattaminen
2. Onko sinun vaikea keskittyä elämäsi muihin osa-alueisiin johtuen seksiin tai pornoon liittyvistä tunteista tai ajatuksista?
3. Oletko huomannut tarvitsevasi yhä enemmän ärsykkeitä (esimerkiksi aiempaa enemmän pornoa) tai riskinottoa saavuttaaksesi saman kiihottumisen tason kuin aikaisemmin? Entä joudutko kiihottuaksesi katsomaan aiempaa ”kovempaa” pornoa?
4. Oletko yrittänyt lopettaa seksikäyttäytymisesi tai pornon katsomisen siinä onnistumatta?
Yllä olevaa testiä kannattaa ajatella apuvälineenä oman tilanteen tarkasteluun. Jos testin tulos huolettaa, sen herättämistä ajatuksista ja tunteista kannattaa puhua ammattilaisen kanssa. Seksuaaliseen käyttäytymiseen liittyviä addiktioita käsitellään yleensä joko seksuaaliterapiassa tai psykoterapiassa. Voit halutessasi soittaa Sexpo-säätiön neuvontapuhelimeen, jossa voit keskustella anonyymisti aiheesta tai varata ajan seksuaalineuvojalle ja saada tarvittaessa neuvoa myös jatkohoitoon hakeutumisessa.
Kerrot olevasi masentunut. Masennus voi itsessään vaikuttaa seksuaalisuuteen. Lisäksi joillakin masennuslääkkeillä voi olla seksuaaliseen haluun ja toimintakykyyn vaikuttavia sivuvaikutuksia. Jos sinulla on olemassa hoitokontakti masennukseen, kannattaa seksuaalisuus ottaa puheeksi osana hoitoa. Mikäli seksiin liittyvät aihepiirit ovat sinua hoitavalle taholle vieraampia, voi sinua hoitava ammattilainenkin olla yhteydessä Sexpon neuvontaan. Voit esimerkiksi näyttää sinua hoitavalle henkilölle tämän kysymys-vastausparin.
Veera Mäkinen & Maria Vihlman