Ristiriitaiset tunteet vaippojen käytöstä
Olen yli 30 vuotias mies ja minulla on ollut erilaisa mielenterveysongelmia joita olen yrittänyt hoitaa mutta kehnohkoilla tuloksilla. Löysin hiljattain aikuisten vaipat ja havaitsin että minulle niiden käyttö on ollut aika terapeuttista. Varsinkin vaippaan kakkaaminen on tuonut eräänlaista turvallisuuden tunnetta. Haluaisin siirtyä kokonaan takaisin vaippoihin mutta tunnen asian suhteen ristiriitaisia tunteita enkä ole varma kehtaanko ostaa niitä apteekista tai kaupasta. Mitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että lähdit hakemaan apua tilanteeseesi liittyen. On arvostettavaa, että olet yrittänyt hoitaa mielenterveysongelmiasi, mutta on ikävää kuulla, että olet kokenut tulokset kehnoiksi.
Vaippojen käytöstä voi saada lohtua ja turvallisuuden tunnetta, kuten itsekin kuvailit. Turvallisuuden tunne taas voi tuoda vakauden tuntua elämään ja sitä kautta saada aikaan henkistä tasapainoa. Vaippojen käyttämisessä ei ole mitään väärää, jos se tuntuu itselle sopivalta asialta. Vaippoja voi ostaa rohkeasti niin kaupasta kuin apteekistakin, sillä näin tekevät monet muutkin. Jos tämä tuntuu vaikealta, on mahdollista tehdä myös nettitilaus, jossa voi toimia ikään kuin tuntemattomana.
Oikeanlaisen hoitomuodon löytyminen mielenterveysongelmien ratkaisemiseksi saattaa joskus viedä aikaa ja vaatia monenlaisia apukeinoja. On hienoa, että vaipat helpottavat oloasi. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi voi olla hyvä jutella myös esimerkiksi lääkärin kanssa mielenterveyden haasteista. Myös Mielenterveystalon sivuilta on mahdollista löytää runsaasti tietoa ja apua erilaisten mielenterveysongelmien hoitamiseksi. Jos sinusta tuntuu, että kaipaisit vielä tukea meiltä seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa, voit olla yhteydessä neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta.
Neuvonnan tiimi