Runkkaaminen
Syy miksi haluan runkkaamisesta eroon on siinä että kuulun VL uskontoon ja en Oo täysin varma onko Tämä syntiä. En kehtaa kysellä/puhua kyseisestä asiasta. Tuntuu ettei muut liikkeessä tee näin. Nyt olen pystynyt olemaan jo 16päivää ilman. Srk. Kun saisi rohkeutta kysyä. Mutta ei taida onnistua.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
On hieno juttu että uskalsit laittaa meille viestiä, vaikka sinusta tuntuu että asiasta ei oikein kehtaisi puhua tai kysellä.
Kerrot kysymyksessäsi pohtivasi, että onko itsetyydytys syntiä. Synnin käsite kuuluu uskonnolliseen käsitteistöön. Synnissä on pohjimmiltaan kyse ihmisen ja jumalan välisestä suhteesta. Jumala on kirjoitettu pienellä, sillä sana voi tässä yhteydessä tarkoittaa minkä tahansa uskonnollisen ryhmän jumalaa. Erilaisissa uskonnollisissa perinteissä on erilaisia käsityksiä synnistä. Syntiä koskevat käsitykset ovat myös muuttuneet ajan saatossa.
Me seksologian ammattilaiset, eli esimerkiksi seksuaalineuvojat ja -terapeutit, juttelemme asioista vähän erilaisilla käsitteillä. Synnin käsite ei kuulu sanavarastoomme seksologeina. Tietomme ja ohjeistuksemme perustuvat seksuaalisuutta koskevaan tutkimustietoon, ammatilliseen kokemukseen ja maailmanlaajuisiin seksuaalioikeuksiin.
Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Niiden ytimessä on ajatus siitä, että jokaisella on oikeus toteuttaa seksuaalisuuttaan haluamallaan tavalla niin kauan kuin se ei vahingoita ketään. Kirjoitan siis vastaustani näistä lähtökohdista käsin.
Oletko lukenut artikkelimme sooloseksistä ja sooloseksin määrästä? Jos et, suosittelet että tutustut näihin artikkeleihin. Niissä löytyy tiivistettynä seksologinen ymmärrys itsetyydytyksestä. Itsetyydytys ei ole vahingollista, vaan päin vastoin sillä voi olla monenlaisia hyödyllisiä vaikutuksia. Itsetyydytys on oman kehon hyvänä pitämistä, kehoon tutustumista ja siitä nauttimista. Joskus itsetyydytys voi olla myös paineiden purkamista tai rentoutumista. Itsetyydytys on myös valtavan yleistä: vuonna 2015 tehdyn kyselyn mukaan suomalaisista alle 40-vuotiaista miehistä 90 prosenttia oli harrastanut itsetyydytystä viimeisen kuukauden aikana. Tähän porukkaan mahtuu sekä uskonnollisia että uskonnottomia ihmisiä.
Joissakin uskonnollisissa yhteisöissä ajatellaan seksuaalisuudesta eri tavalla kuin mitä me seksologit ajattelemme. Tämä voi tuntua hämmentävältä ja ahdistavaltakin. Osa ihmisistä ratkaisee ristiriidan toimimalla oman uskonnollisen yhteisönsä arvojen mukaisesti, osa taas taas haluaa kuunnella seksuaalisuuden kysymyksissä seksuaalisuuden ammattilaisia. Kun pohtii miten itse toimii, on hyvä olla tietoa erilaisista ajattelutavoista ja siitä, mihin nämä ajattelutavat perustuvat.
Seksuaalisuuden pohtiminen voi olla herkkä asia. Kuulostaa siltä, että tilanteesi aiheuttaa sinulle ahdistusta. Jos päätät puhua aiheesta jollekulle, olisi tärkeää, että voit luottaa tähän henkilöön ja tunnet olosi turvalliseksi hänen kanssaan. Jos haluaisit jutella lisää seksologian ammattilaisen kanssa, voisit soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan keskusteluun. Keskustelu kanssamme on luottamuksellista ja voit puhua myös anonyymisti.
Maria Vihlman