Runkkauksesta eroon
Mulla on vaikea päästä runkkaamisesta eroon. Haluaisin siitä päästä eroon koska seksi tuntuu parisuhteessani paremmalta kun olen ollut runkkaamatta. Pää menee jotenkin tyhjäksi runkkaamisesta ja silloin normaali seksi partnerin kanssa ei tunnu oikein miltään. Nähdään tyttöystäväni kanssa noin joka toinen viikko. Asutaan eri katon alla. Elämäntilanteemme molemmilla on sellainen että yhdessä asuminen ei onnistu. Eli silloin kun ollaan erikseen on tietenkin vaikeaa olla runkkaamatta. Ja kun runkkaan katson pornoa. Haluan päästä pornosta eroon. Olisko vinkkejä miten toteuttaisin tämän ja millaisin askelin sen tekisin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaaminen ja pornon katsominen on monille mieluisa asia, ja monet tekevät sitä myös parisuhteessa. Siinä ei ole mitään väärää. Jos runkkaaminen ei tunnu hyvältä eikä sitä haluaisi tehdä, totaalikieltäytyminen ei ole välttämättä helpoin tapa vähentää sitä. Olisiko mahdollista ajatella, että sooloseksiä voisi hieman koittaa vähentää eikä kokonaan lopettaa? Tai oletko kokeillut pornon sijaan kehittää ja käyttää myös itse luomiasi fantasioita sooloseksissä? Jos mahdollista, ole itsellesi armollinen ja lempeä, sillä opittujen tapojen muuttaminen on hyvin hidasta.
Joskus runkkaaminen auttaa rentoutumaan tai purkamaan ahdistusta. Jos huomaat kaipaavasi esimerkiksi rentoutumista, voit kokeilla siihen jotakin muutakin keinoa, jolla saat saman vaikutuksen kehoon ja mieleen. Monille esimerkiksi liikunta, ulkoilu, ruoanlaitto ja monet muut keinot voivat lisätä hyvää oloa ja rentouttaa. Halutessasi ottaa yhteyttä neuvontapuhelimeemme, jotta voimme tarkemmin keskustella tilanteestasi.
Oona Turunen