ryhmäseksi
Haluaisin tietää vähän ryhmäseksistä. Miksi ihmiset harrastavat sitä? Onko se kovin yleistä? Kuinka suurella porukalla sitä voi harrastaa? Mitä riskejä siihen liittyy? Mitä kaikkea siinä voi tehdä? Eikö ole uhkarohkeaa, jos yksi nainen on vaikka viiden miehen kanssa yhtä aikaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ryhmäseksi voi olla monille miellyttävä fantasia. On täysin yksilöllistä, mikä saa henkilön kokeilemaan ryhmäseksiä, tai minkäänlaista muutakaan seksiä. Yleisesti ottaen, voisi syynä kuitenkin olla halu laittaa fantasia toteen ja saada uusia kokemuksia. Joillakin kokemus voi jäädä yhteen kertaan, toisille se voi olla aina kiva piristys makuuhuoneessa aika ajoin. Kaikki ryhmäseksiä harrastavat tai ryhmäseksiä harrastaneet eivät välttämättä halua jutella asiasta täysin julkisesti, joten sen takia on vaikeaa sanoa tarkasti, kuinka yleistä ryhmäseksi on.
On ihan osallistujien määriteltävissä, miten he haluavat harrastaa ryhmäseksiä ja mitä kaikkea juuri heidän ryhmäseksiinsä kuuluu. Mitään tarkkaa ylärajaa ei ole, osallistujat saavat itse määritellä omien rajojensa mukaan, mikä tuntuu hyvältä määrältä. Kaikissa tavoissa harrastaa seksiä onkin tärkeää juuri tuo omien rajojen tunteminen sekä toisten rajojen kunnioittaminen. Omista toiveistaan ja tuntemuksistaan kannattaa rohkeasti jutella, jos siltä tuntuu. Myös tuollaisissa tapauksissa, joissa on yksi nainen ja viisi miestä, olisi tärkeää, että kaikki voisivat luottaa toisiinsa. Jos jokin epäilyttää, voi vielä kesken aktinkin kieltäytyä.
Yksi huomioitavista riskeistä on tautien tarttuminen. Siksi olisikin hyvä suojautua kondomien ja suuseksisuojien avulla. Jos mukana on seksileluja, olisi myös niiden hygieniasta ja suojaamisesta huolehdittava. Toinen riski taas liittyy enemmän henkiselle puolelle. Joillekin ryhmäseksi voi olla kiva fantasia, mutta käytännön tasolla voikin kokea monenlaisia erilaisia kurjalta tuntuvia tunteita, kuten mustasukkaisuutta tai turvattomuutta. Tämän takia on hyvä miettiä ja jutella omista toiveistaan ja haluistaan. Jos jokin jää vaivaamaan, olisi siitä myös tärkeää puhua avoimesti.
Jos sinulla heräsi jotakin uusia kysymyksiä seksiin tai seksuaalisuuteen liittyen, autamme sinua vielä mielellämme neuvontapuhelimessamme.
Maija Nieminen