Sama kysymys uudestaan
Moi!
Kirjoitin Sexpon ”vanhalle sivustolle” kysymyksen jokin aika sitten, mutta se on varmasti jäänyt kyydistä pois. Ei se mitään, saatte kysymyksen kokonaisuudessaan uudestaan:
Kerron ensin vähän taustoja sen vuoksi että teidän olisi helpompi ymmärtää tilannettani. Minulla on diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö sekä pakko-oireinen häiriö ja syön säännöllisesti lääkkeitä. Kun muutin viime syksynä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, jouduin myös vaihtamaan terapeuttia. Tämä uusi terapeutti sanoi minulle että voisin tutustua erotiikkaan ja pornoon. Olin silloin 20 vuotias, enkä ollut koskaan vieraillut pornosivulla. Kuitenkin, tein työtä käskettyä ja Googlasin pornoa, yksi hakusana jota käytin oli ’teen porn’. En edelleenkän käynyt millään pornosivulla, mutta klikkasin Google kuvahakua. Siellä tietenkin oli monenlaisia kuvia. Kuvat herättivät minussa voimakasta ahdistusta ja jouduin turvaamaan ahdistuslääkkeisiin. En tiedä, jos minua ahdistaa kuvat, vai se että pelkään syyllistyneeni johonkin seksuaalirikokseen. En katsonut kuvia sen tarkemmin, enkä ladannut niitä koneelleni, mutta jotenkin tilanne jäi ahdistamaan minua. Onko ’teen porn’ laitonta? Voidaanko minua syyttää jostain? Olen kuitenkin vain pyörinyt avoimessa netissä, enkä ole käyttänyt vertaisverkkoja. Googlen pitäisi olla aika turvallinen sivu, eikö vaan? Muistaakseni vuonna 2013 oli suuri kampanja jossa Google pyrki kitkemään lapsipornoa verkosta.
Kiitos vastauksesta ja kaikkea hyvää teille!

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otit uudelleen yhteyttä. Nettineuvonnan siirtyminen uusien kotisivujen alle on aivan mahdollisesti voinut aiheuttaa sen, että kysymyksesi on aikaisemmin kadonnut.
Kerroit, että menit terapeuttisi kannustamana nettiin selaamaan pornoa ja että käytit muun muassa hakusanaa ”teen porn”. Kerroit myös, että selailu aiheutti sinussa voimakasta ahdistuneisuutta ja haluat tarkistaa, oletko rikkonut jotakin lakia. On hienoa, että haluat varmistaa toimivasi vastuullisesti.
Suomen rikoslain 17. luvun 18§ ja 19§ määrittävät rikokseksi alle 18-vuotiasta esittävän pornograafisen materiaalin tuottamisen, hallussapidon sekä levittämisen. Laki ei kiellä piirrettyä tai animoitua pornoa.
Hakutulokset pornossa hyvin yleiselle kategorialle ”teen porn” eivät automaattisesti riko lakia. Hakukoneet kuten Google eivät suoranaisesti ole vastuussa heidän kauttaan löytyvästä sisällöstä vaan sivustot sekä niiden ylläpito kantavat vastuun sivuillaan jaetusta ja esitetystä materiaalista. Koska vastuu on ylläpidolla on heillä suuri kannustin huolehtia, ettei heidän verkkosivuiltaan löydy laitonta materiaalia. Siksi pääasiassa niin sanotussa ”teinipornossa” esiintyvät saattavat olla nuorennäköisiä, mutta täysi-ikäisiä. Jos netissä törmää johonkin, jonka epäilee sisältävän alaikäistä loukkaavaa materiaalia voi nettisivun ilmiantaa nimettömästi Pelastakaa lapset ry:n Nettivihjeen kautta.
Kerroit, että tilanne ahdisti sinua. On hyvin tavallista, että netissä voi törmästä sisältöön, joka herättää voimakkaita tunteita. Niistä tunteista ja ajatuksista olisi todella tärkeää voida puhua jollekin. Oletko mahdollisesti kertonut terapeutillesi, mitä pornoon tutustuminen sinussa herätti?
Voit myös halutessasi soittaa Sexpon nimettömään ja maksuttomaan puhelinneuvontaan. Soittoajat ja yhteystiedot löydät täältä.
Ronja Ohra-aho & Oona Turunen