seksi 13-14-vuotiaiden kanssa
Vaikka ymmärrän sen, että jotkut 13-vuotiaat eivät ole henkisesti ja ruumiillisesti kypsiä vaikka he näyttävätkin hyvältä niin en aikuisena pysty harrastamaan seksiä 13-14 vuotiaan kanssa?
Voinko seurustella aikuisena 13-14-vuotiaan pojan tai tytön kanssa ja puhua, sekä tutustua häneen, jos sen kautta tulee ilmi, että olemme henkisesti ja ruumiillisesti kypsiä.
Voiko kuitenkin löytyä sellainen 13-14-vuotias poika tai tyttö, joka on jo henkisesti ja ruumiillisesti yhtä kypsä kuin minä aikuisena?
Voinko kuitenkin 17-vuotiaana ja aikuisena harrastaa 14-vuotiaan kanssa seksiä, jos meidän henkisessä ja ruumiillisessa kypsymisessä ei ole suurta eroa?
Voinko seurustella 13-vuotiaan kanssa ja sitten, kun hän on 14-vuotias harrastaa hänen kanssaan seksiä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sinulla on useita kysymyksiä liittyen seksiin ja seurusteluun 13-14 -vuotiaan kanssa. Nuoren seksuaalinen ja henkinen kypsyminen on yksilöllistä ja he voivat olla eri ikäisenä valmiita seurusteluun ja seksuaaliseen kanssakäymiseen. Nuoren tulee voida tutustua omaan seksuaalisuuteensa omassa tahdissaan ja oman kehitystasonsa mukaisesti, rauhassa asiaa tutkien.
Suomessa on käytössä suojaikäraja. 16 vuoden suojaikärajan tarkoituksena on suojella lasta ja nuorta seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Aikuisena, eli yli 18-vuotiaana, seksuaalinen kanssakäyminen alle 16-vuotiaan kanssa on rangaistavaa. Alle 16-vuotiaan seurustelusta yli 16-vuotiaan kanssa ei yleensä rangaista, jos osapuolilla ei ole suurta ikäeroa, he vastaavat toisiaan henkiseltä ja fyysiseltä kehitykseltään sekä seurustelu perustuu kummankin suostumukseen. Jos kyseessä on esimerkiksi opettaja-oppilassuhde tai aikuisella on muutoin auktoriteettiasema suhteessa nuoreen, ikäraja on 18-vuotta. Lapsen tai nuoren suostumus seksuaaliseen kanssakäymiseen ei poista mahdollista rikosoikeudellista vastuuta tai oikeuta seksuaalisiin tekoihin. Aikuisella on tilanteissa aina vastuu.
Jotkut huomaavat ajan kuluessa, että seksuaalinen kiinnostus kohdistuu edelleen 13-14 -vuotiaisiin tai tätä nuorempiin, vaikka itselle tulee vuosi vuodelta enemmän ikää. Silloin on kannattavaa käydä juttelemassa asiasta ulkopuolisen kanssa. SERITA-hanke, Välitä! -yksikkö ja SeriE-hanke tarjoavat tukea ja tietoa, kun seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lapsiin tai huomattavasti itseä nuorempiin ihmisiin.
Jos ikäeroasia huolestuttaa sinua ja haluat keskustella luotettavan henkilön kanssa asiasta, voit soittaa Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen tai varata ajan tapaamiseen. Jos haluat tarkempaa tietoa seksuaalisen kiinnostuksen kohdistumisesta itseä huomattavasti nuorempiin henkilöihin, voit tutustua seksuaalinen kiinnostus lapsiin -omahoito-ohjelmaan täällä. Ole rohkeasti yhteydessä, jos asia jää mietityttämään.
Iina Yläpihlajajärvi ja Anni Ahtola