Seksitön liitto
Olen 38v nainen, naimisissa. Suhdetta takana 20v. Seksi ollut alusta asti vähäistä ja vaikeaa miehen ongelmien takia: nopea laukeaminen tai erektion hiipuminen. Nyt ilman seksiä jo 5v, jopa hääyö. Haluan läheisyyttä ja seksiä, mutta en halua miestäni. En tiedä mitä tehdä. Muut miehet houkuttavat. Erota en kuitenkaan uskalla, 6v lapsenkin takia.

Hei ja kiitos viestistäsi.
Hyvä että olet lähtenyt hakemaan tukea tilanteeseesi. Halujen sekä seksuaalisuutta ja läheisyyttä koskevien toiveiden eriparisuus kumppaneiden kesken on hyvin yleistä. Kerrot viestissäsi hankalista tunteista ja siitä, että ei tiedä mitä tulisi tehdä. Et ole mietteinesi yksin. Moni vastaavassa tilanteessa oleva pohtii samoja kysymyksiä.
Seksuaalisten tarpeiden kohtaamattomuus koetaan usein haastavaksi ja monenlaisia tunteita nostatavaksi aihepiiriksi. Tämän vuoksi siitä voi olla vaikea keskustella läheisessä ihmissuhteessa. Tarpeiden, toiveiden, tunteiden ja ajatusten jakaminen on kuitenkin ainoa keino tutkia sitä, mitä kukin suhteelta, seksiltä ja läheisyydeltä haluaa. Ainoastaan tarpeita, toiveita ja tunteita avaamalla päästään käsittelemään sitä, miten osapuolten toiveet olisivat mahdollisesti sovitettavissa yhteen.
Oletteko pystyneet juttelemaan miehesi kanssa seksiä ja läheisyyttä koskevista haluistanne ja tarpeistanne? Entä siitä, mitä ylipäätään toivotte parisuhteelta ja yhteiselämältä? Miten kuvailisit parisuhdettanne ja kommunikaatiotanne muuten?
Moni kokee ulkopuolisen avun hyvin merkitykselliseksi ihmissuhteen kipukohtien käsittelemisessä etenkin silloin, jos kommunikaatio on haastavaa tai jos tilanne on jatkunut pitkään. Hieman paikkakunnasta riippuen tarjolla on yksilöille suunnattujen palveluiden ohella erilaisia pareille suunnattuja terapia- tai neuvontapalveluita. Oletko sinä tai miehesi koskaan hakeneet ulkopuolista apua yksin tai yhdessä? Miltä ajatus kuulostaisi?
Tämän viestin lähettäminen on jo askel eteenpäin parisuhdettanne koskevissa pohdinnoissa. Jos se tuntuisi mahdolliselta niin kannustaisin sinua ottamaan meihin yhteyttä neuvontalomakkeella, jolloin voisimme sopia ajan tapaamiseen taikka puhelin- tai Skypekeskusteluun. Tällöin saisimme kartoitetua tilannettanne hieman tarkemmin ja pohdittua esimerkiksi asuinpaikkakuntanne tarjoamia tukipalveluita. Voit soittaa myös viikoittaiseen puhelinpäivystykseemme. Neuvontapalvelumme ovat maksuttomia ja halutessasi voit asioida anonyymisti.
Maria Vihlman