Seksuaalinen kehitys
Moi! Onko huolestuttavaa, jos vielä parikymppisenäkään ei ole ollenkaan kokemusta seurustelusta ja seksuaalisesta kanssakäymisestä muiden kanssa? Haluisin tietää miltä esim pussailu tuntuu mut en haluu pussailla tuntemattomii tai ketään kehen en oo ihastunu. Mul on ollu ihastuksiaki jostai syystä tosi vähä (jos idoli-ihastumisia ei lasketa). Ite oon aina aatellu et sit ku seurustelen ni oon tosissaa sen tyypin kaa ja en oo nyt valmis sitoutuu vakavaan suhteeseen. Ajatus panemisesta jonku kanssa tuntuu lähes kokonaa epämiellyttävältä, ehkä siks ku oon kattonu aika paljon pornoo ja siitä tulee yleensä vähän syyllinen olo. Yleisesti tuntuu et tämmöne et on noloo, jos ei oo esim vieläkä pussannu ketää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, kun uskouduit meille, se ei aina ole helppoa. Ei ole huolestuttavaa, vaikkei parikymppisenäkään ole vielä seurustellut tai harrastanut seksiä. Meitä ihmisiä on erilaisia ja kukaan ulkopuolinen ei voi tulla sanomaan, miten toisen tulisi elää elämäänsä. Ei ole myöskään noloa, ettei ole pussannut kenenkään kanssa. Maailmaan mahtuu monia muitakin, jotka ovat samassa tilanteessa kanssasi, joten ole huoleti. Päällepäin ei ihmisestä näe, onko hän pussannut, seurustellut tai harrastanut seksiä toisen kanssa. Ja ainahan uudessa suhteessa koskettaminen tai muut hellyyden teot voivat aluksi olla haparoivia tai epävarmoja, eli tästäkään syystä mitään pelättävää tai hävettävää ei ole.
Jos sinusta tuntuu, että haluat suudella vasta jonkun tosi erityisen ihmisen kanssa, ei sinun ole pakko pussailla sellaisen ihmisen kanssa, joka ei merkitse sinulle mitään. Mikäli pussaaminen vaivaa mieltä, voit harjoitella vaikkapa tekemällä viillon tomaattiin ja testata huulien ja kielen avulla erilaisia tekniikoita. Mitään yhtä ja oikeaa tekniikkaa pussaamiseen ei ole, joten jos joskus tulee hetki, että pääset tositoimiin, voit vain rentoutua ja antaa tunteen viedä mukanaan. Suutelemisesta löydät tietoa useammankin artikkelin verran Väestöliiton sivuilta. Kaikki eivät myöskään ihastu helposti eikä siinä ole mitään väärää. Voihan asiaa ajatella niin, että sitten kun ihastuu, tietää henkilön oikeasti olevan erityinen, koska ihastumisia ei tapahdu usein.
Mainitsit viestissäsi, että pornon katseleminen tuo sinulle syyllisen olon, muttet avannut tätä ajatusta sen enempää. Onko kyse yleisesti siitä, että seksi tai seksuaalisuus nostaa sinussa esiin epämiellyttäviä tai syyllisiä tunteita? Vai nousevatko syylliset tunteet ainoastaan pornon katsomiseen liittyen? Onko ajatus toisen kanssa panemisesta ollut sinulle aina epämiellyttävä ajatus vai ovatko tunteet tulleet vasta myöhemmin tai jonkin tietyn tapahtuman jälkeen? Yleisesti ottaen voit ajatella asiaa niin, että ihmissuhteitakin on hyvin erilaisia ja parisuhteessakin voi olla harrastamatta seksiä, jos se molemmista tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Ihminen kun voi saada seksuaalista mielihyvää ihan jo toisen läheisyydestä tai koskettelusta ilman yhdyntää.
Anna asioiden tapahtua omalla painollaan ja rakasta itsestäsi juuri sellaisena kuin olet. Jos sinulle tuli vielä jotakin kysyttävää tai haluaisit pohtia syvemmin tilannettasi, voit aina lähettää meille uuden viestin tai soittaa meidän ilmaiseen neuvontapuhelimeemme.
Maija Nieminen