Sexting ja tietämättömyys toisen iästä
Netissä jotkut lisäilee esim. kik-sovellukseen tuntemattomia ja juttelee heille seksuaalisävytteisesti, jopa alastonkuvien kera vaikka ei ole henkilöä tavannut. Se mietityttää koska netissä voi valehdella ikänsä tai koko identiteettinsä. Mitä tapahtuisi jos vaikka 15v väittäisi olevansa 18v, lähettelisi kuvia itsestään ja toinen kuvittelisi hänen olevan suojaikärajan ylittänyt? Syyllistyisikö henkilö tietämättään rikokseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lain mukaan alle 18-vuotiaasta henkilöstä ei saa pitää hallussaan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavaa materiaalia. Tällaista materiaalia ovat esimerkiksi alastonkuvat ja -videot. Tämä pätee myös aina silloinkin, vaikka alaikäinen itse olisi lähettänyt kuvan toiselle, sillä alaikäisen alastonkuvan tms. säilyttäminen on rikos. Myös sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan materiaalin levittäminen on rikos, josta voi saada sakkoja tai vankeutta.
Mikäli sattuisi vastaanottamaan vahingossa alaikäisen alastonkuvan tai vastaavanlaisen otoksen, kannattaa se poistaa. Jos kohtaa epäsäädyllistä materiaalia netissä, on asiasta ilmoitettava heti ylläpidolle sekä tarvittaessa poliisille. Olipa henkilö minkä ikäinen tahansa, on hyvä miettiä tarkkaan, mitä kaikkea juttelee netissä ja kenen kanssa, sekä millaista materiaalia julkaisee tai millaista materiaalia on sallittua levittää.
Mikäli asia vaivaa vielä kovasti mieltä, kannattaa aina jutella jonkun läheisen ihmisen kanssa tai soittaa poliisin valtakunnalliseen neuvontapalveluun. Myös meidän neuvontapuhelimeemme voi soittaa, jos haluaa jutella asiasta syvemmin.
Neuvonnan tiimi