Sexting
Voiko täysikäinen sextailla 15-vuotiaan kanssa jos tämä on kiinnostunut ajatuksesta, on asettanut rajat ja haluaa sitä? Kuvia tai videoita ei sisälly sextailuun, vain tekstiä ja erilaisia rooleja. (Ns. Erotic roleplay, erp).
..Mikä on suojaikäraja tällaiseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava juttu, että kannat vastuusi ja otat huomioon lain sallimat rajat. On hyvä kuulla, että sexting tapahtuu molempien osapuolten toiveesta, sillä viestittely ei koskaan saisi loukata kenenkään omaa tahtoa.
Lain mukaan suojaikäraja on 16 vuotta ja lain tarkoituksena on suojata alle 16-vuotiasta muun muassa seksuaalissävytteisiltä materiaaleilta ja ehdotteluilta. Lakiin on kirjattu kuitenkin, että nuorten väliset suhteet ovat sallittuja, mikäli henkilöiden henkisessä ja fyysisessä kypsyydessä ei ole isoa eroa. Aikuisella on viime kädessä vastuu siitä, että rajoja ei rikota. Tilannetta tarkastellaan siis aina tapauskohtaisesti, mutta varminta on aloittaa sexting yhteisymmärryksessä vasta silloin, kun henkilö on täyttänyt vähintään 16 vuotta.
Mikäli asia vielä mietityttää tai haluat keskustella jostakin muusta seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta, voit halutessasi soittaa neuvontapuhelimeemme.
Maija Nieminen