shippaaminen
Miksi jotkut tykkäävät ”shippaamisesta” eli kahden (usein fiktiivisen) hahmon parittamisesta yhteen? Netissä on hurjat määrät fanitaidetta ja -fiktiota eri pareista. Onko se joku normaali osa nuoruutta, että ihannoidaan toisten/hahmojen välistä rakkautta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit, miksi jotkut tykkäävät shippaamisesta ja onko se normaali osa nuoruutta, että ihannoidaan toisten tai hahmojen välistä rakkautta. Vastauksia siihen, miksi jotkut tykkäävät shippaamisesta, on varmasti monia. Joillekin shippaaminen voi olla tapa ilmaista omia tunteita ja toiveita. Fiktiivisten hahmojen tuomista yhteen voi tuolloin toimia tapana nähdä suhteita, jotka näkee ihailtavina. Syynä shippaamiselle voi myös olla se, että moni tuntee empatiaa hahmoja kohtaan. He pystyvät eläytymään heidän tilanteisiinsa ja hahmojen onnellisuus voidaan kokea tärkeäksi. Rakkaus toimii silloin tapana nähdä joku tai jotkut hahmot onnellisina. Shippaaminen voi myös toimia tapana olla osana maailmaa, minkä kokee todella mielenkiintoiseksi. Syyt siihen, miksi joku tykkää luoda suhteita hahmojen välille riippuu aina hänen omasta näkökulmasta ja kokemuksista.
Koska ihmisellä on kyky eläytyä toisen elämään on tavallista, että koetaan myötätuntoa toisten suhteita kohtaan. On yleistä, että nuoruudessa ja sen jälkeen ihannoidaan toisten ihmisten tai hahmojen välistä rakkautta.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen