Siittiökato miehillä
Luin jostain siittiökadosta eli että jopa nuorilla voi sperman laatu olla niin huono, että lisääntymiskyky on heikko. Kuulemma jo ennen syntymää jokin voi mennä vikaan asioiden suhteen ja mies on tuomittu ”huonoon spermaan”. Voiko tätä ikävää kehitystä estää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Viime aikoina on toden totta uutisoitu, että länsimaissa asuvien miesten sperman laatu on huonontunut merkittävästi aiemmasta. Useimmilla miehillä sperman laatu on kuitenkin edelleen sellainen, että se riittää munasolun hedelmöittämiseen joko luonnollisesti tai ainakin hedelmöityshoitojen avulla.
Tiedemaailmassakaan ei ole yksimielisyyttä siitä, mitkä tekijät ovat tähän sperman laadun heikkenemiseen eniten vaikuttaneet, mutta tällä hetkellä ajatellaan, että sekä sikiöaikana että miehen elinaikana elimistöön kertyneillä ympäristömyrkyillä ja kemikaaleilla sekä ihmisten elintapojen muutoksella on vaikutusta asiaan. Erityisen haitallista kehittyvän poikasikiön hedelmällisyyden kannalta on äidin raskaudenaikainen tupakointi, sillä tupakoivien äitien pojilla on todettu 25% vähentynyt siittiötuotanto verrattuna savuttomien äitien poikiin.
Mies voi  kuitenkin omalla toiminnallaankin vaikuttaa spermanlaatuun. Terveellisillä elämäntavoilla, kuten riittävällä kuntoliikunnalla, monipuolisella ja ravintorikkaalla ruokavaliolla ja mahdollisimman vähäisellä päihteiden käytöllä mies voi itse pitää huolta omasta siittiötuotannostaan. Ylipaino huonontaa sperman laatua ja saattaa johtaa testosteronipitoisuuden laskuun. Myös runsas alkoholin ja/tai kannabiksen käyttö vaikuttaa kivesten toimintakykyyn. Miehen oma tupakointikin huonontaa sperman laatua, mutta vaikutus on vähäinen verrattuna äidin raskaudenaikaiseen tupakointiin.
Hyvin toimiva siittiötuotanto edellyttää myös kivesten oikeaa lämpötilaa. Istumatyössä ahtaassa tilassa olevien kivesten lämpötila kohoaa enemmän kuin kivesten roikkuessa vapaana, samoin hyvin tiukkojen tai keinokuituisten alushousujen ja tiukkojen farkkujen käyttö voi nostaa kivesten lämpötilaa. Ennen kuin raskaustoive on ajankohtainen kannattaa huolehtia myös seksitautien ehkäisystä käyttämällä aina kondomia, sillä esimerkiksi sairastetun klamydian tiedetään voivan aiheuttaa miehen hedelmällisyyden alenemista.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman