Sp-taudit
Moikka!
Minulla on todettu krooninen eturauhasen tulehdus. En olenkuitenkaan täysin vakuuttunut lääkäreiden ”arvailuista” (3x urologi, 5x yleislääkäri).
Osittain varmasti vaivani on eturauhasperäistä (kiveskipu, terskan kärki jomotus, virtsaputken suu punoitus/jomotus, punoittava esinahka)
Mulla on n. 10v sitten yksi suuseksikokemus (ottavana osapuolena). Pelkään, että oireilut peniksessä johtuvat sp-taudista. Ei pitäisi olla, lääkärit eivät ole epäilleet näitä. Nyk. Puolison kanssa olen ollut useita vuosia. Hänellä ei oireita.
Klamydia ja tippuri on testattu, oli negatiiviset. Pelkään kondyloomaa/herpestä (ei näkyvillä syyliä/rakkuloita). Pelkään, että olisivat virtsaputkessa, kun punoittaa toi suuosa. Virtsatessa ei kirvele lainkaan. Lääkärit epäili virtsan ammoniakkia/eturauhasta tähän. Luin jostain, että virusperäiset sp-taudit tarttuvat tosi heikosti suuseksissä. Olin tosiaan ottavana osapuolena, eli eikö sp-taudin mahdollisuus ole lähes olematon (pitäisi tarttua suusta penikseen).
Henkisesti vaivaa erittäin paljon. Mikäli saisin kondyn/herpeksen poissuljettua, niin olis mukavampi olla ja henkinen hyvinvointi paranisi.

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla että huoli edelleen painaa sinua, vaikka asiaa olet hoitanutkin. Olet käynyt usealla lääkärillä ja seksitautitesteissä klamydian ja tippurin osalta. Oletko jutellut sinua hoitavien lääkäreiden kanssa suoraan tästä kondyloomaa ja herpestä koskevasta huolestasi?
Useimmille yleisille seksitaudille on olemassa yksinkertainen testausmahdollisuus ja kattaviin seksitautitesteihin hakeutumisesta saa tietoa omalta terveysasemalta. Kondylooman ja herpeksen toteamiseen ei kuitenkaan valitettavasti ole olemassa tämänkaltaista testiä. Näiden tautien kohdalla tartunta todetaan tyypillisesti vasta oireiden ilmaantuessa.
Oletteko kumppanisi kanssa saaneet juteltua huolestasi vai oletko asian kanssa aivan yksin? Seksitauteihin ja omaa tautitilannetta koskevaan epävarmuuteen liittyy usein paljon henkistä painolastia. Joskus keskustelusta ammattilaisen kanssa voi olla hyötyä. Hivpointilla on neuvontapuhelin, johon voi soittaa seksitauteihin liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Löydät puhelinpäivystyksen tiedot täältä.
Mia U. & Maria Vihlman