Sukuelinherpeksen oireet
Mietin tässä että aiheuttaako sukupuoliherppes aina rakkulan.
Harrastin seksiä 4päivää sitten tyttöystäväni kanssa ja käytimme sylkeä liukasteena kuten aina, seuraavana päivänä huomasin patin huulessa (minulla on huuliherppestä ollut muksusta asti) ja seksin jälkeen on esinahan sisäpinnalla ollut päivisin lievästi kutiseva ja kihelmöivä ja hiukan punertava kohta joka kuitenkin yöksi rauhottuu, olisiko vain hiertymä koska ei ole rakkulaa tullut 3 päivän aikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi. Huuliherpes on hyvin yleinen vaiva ja herpesvirus voi vahingossa tarttua suuseksin kautta myös sukuelinten alueelle, mikäli suojausta ei käytetä. Tyypillisesti tartunta-alueelle nousee 2-14 vuorokauden kuluessa kihelmöiviä nesterakkuloita, jotka puhkeavat parissa päivässä. Lisäksi tartuntaan voi liittyä kuumetta ja lihas- tai päänsärkyä. Jokaisen keho toimii kuitenkin yksilöllisellä tavalla ja siksi oireistossa voi olla eroja esimerkiksi rakkuloiden syntymisen suhteen. Kaikissa seksin muodoissa on hyvä muistaa kondomin tai suuseksisuojan käyttö, jotta vältyttäisiin seksitautien tarttumiselta. Enemmän tietoa sukuelinherpeksestä löydät täältä.
Periaatteessa kuvailemasi vaiva voi olla vain hiertymä tai esimerkiksi jokin tulehdus. Asian selvittämiseksi olisi tärkeää, että juttelisit tilanteestasi lääkärin kanssa. Sukuelimistä ja seksitaudeista puhuminen voi tuntua hankalalta, mutta mitään syytä nolostumiseen ei ole. Lääkäri voi selvittää, mikä tilanteesi taustalla on, ja saat näin mielenrauhan. Saatavilla on erilaisia hoitomuotoja, olipa kyseessä sitten esimerkiksi hiertymä tai seksitauti. Toivottavasti sinulla olisi kuitenkin jo parempi olo. Jos kaipaat keskustelua tilanteeseesi liittyen, voit aina tulla juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi