Superman kirvely vaginassa yhdynnän jälkeen
Hei. Minua vaivaa joka kerta kauhea kirvely sisälläni kun olen ollut yhdynnässä miehen kanssa ilman kondomia ja siemennestettä pääsee emättimeen. Tämä kirvely on inhottavaa (tuntuu melkein yhtä pahalta kuin virtsatietulehdus) ja jatkuu ainakin kaksi tuntia yhdynnän päättymisestä. Siihen ei auta mikään. Ei Edes suihkussa käynti. Jostain olen kuullut että spermalle voisi olla allerginen, mutta mitään todisteita siitä en ole löytänyt. Siemennesteen nieleminen ei tuota minkään laista kipua tai pahaa oloa. Mistä on kyse, ja mitä asialle voisi tehdä? Olen kuullut että sperman ominaisuuksiin vaikuttaa mm. miehen ruokavalio. Olen ollut aina saman miehen kanssa, joten vertailukohtia ei ole.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että otit meihin yhteyttä ja haluat huolehtia (seksuaali)terveydestäsi. Kirvelylle voi sperma-allergian lisäksi olla muitakin syitä, kuten esimerkiksi seksitauti. Kuvailemasi perusteella on luultavampaa, että kyseessä on kuitenkin jokin muu aiheuttaja kuin seksitauti.
Monesti kirvelyn takana saattaa yksinkertaisesti olla kuivat limakalvot. Koetko olevasi tarpeeksi kiihottunut ennen yhdynnän aloittamista? Yhdynnän mekaaninen liike voi saada kuivat limakalvot rikkoutumaan ja siten aiheuttaa kirvelevää tunnetta siemennesteen kulkeutuessa haavaumiin. Joillakin naisilla limakalvojen kuivuutta voi aiheuttaa myös erilaiset lääkkeet, kuten e-pillerit. Jos haluatte, voitte koettaa kumppanisi kanssa, olisiko liukuvoiteen käytöstä apua yhdynnän aikana. Lisäksi tietysti voi testata, väheneekö kirvely selvästi, mikäli käytettäisiin kondomia.
Sperman ominaisuudet voivat hieman vaihdella henkilön mukaan. Mikäli kyseessä olisi sperma-allergia, olisi todennäköisempää, että myös suuseksin aikana ilmenisi joitakin oireita, kuten kuumotusta, kutinaa tai lievää turvotusta. Vaikka miehesi muuttaisikin ruokavaliotaan, ei se luultavasti poistaisi kirvelevää tunnetta alapäässä. Toki halutessanne voitte testata tätäkin vaihtoehtoa, mikäli kirvelyn taustalla ei ole esimerkiksi kuivia limakalvoja.
Onko tilanne vaikuttanut suhteeseenne tai seksielämäänne noin muutoin? Aina kannattaa jutella kumppanin kanssa omista tuntemuksistaan ja miettiä yhdessä teille sopivaa ratkaisua. Jos tilanne ei mene ohi kotikonsteilla, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Toivottavasti syy vaivan taustalla ratkeaa. Voi hyvin!
Maija Nieminen