suuseksi ja oudot fiilikset sormittamisen jälkeen
moi oon 13 vuotias tyttö, aateltii yhe pojan kaa harrastaa seksii ja me käytetään kyllä kondomii mut entä jos ottaisin suihin siltä ilman kortsuu? se poika on yhen kerran ennen harrastanu jonku kaa seksii ja ne käytti sillon kortsuu joo mut aattelin et jos sen pojan historia vaikuttaa jotenki siihen et mä/me saatais seksitauti tai sillee. en osaa selittää tarkemmin 😀 mut onks nyt jotenki isommat mahdollisuudet saada seksitauti suuseksistä koska sil pojal on historiaa? ja nyt mun toinen kysymys onks normaalii et sormittaessa mun kädet ja jalat alkaa jotenki tärisee ja sykkii sillee jännästi ja sit ku lopetan sormittamisen ni alkaa pyörryttää. yks päivä mul ei kiertäny veri kunnol mun kädessä ja se alko sillee pistelee ja sama juttu toises jalas. sit mulla sumeni silmissä mut olin tajuissani kuitenki.. mitä toi on ja onks normaalii?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Tosi hienoa kuulla, että käyttäisitte kondomia seksin aikana, sillä kondomi on parhain -ja ainoa- tapa estää sekä raskaus että seksitaudit. Jos henkilöllä on aiempia kumppaneita, on myös seksitaudin mahdollisuus suurempi. Tämän takia myös suuseksissä (ja peppuseksissä) suositellaan käytettäväksi kondomia. Kaikilla ei toki tauteja välttämättä ole, mutta ainoa keino selvittää asia varmasti, on käydä testeissä ja saada näin täysi varmuus. Noin silmämääräisesti kun asiaa ei voi selvittää.
Olisiko kyseessä sinun eka kertasi? Jos on, meidän sivuiltamme löydät lisätietoa ekasta kerrasta ja seksitaudeista. Myös Väestöliiton sivuilla on koottuna tietoa siitä, milloin on valmis seksiin.
Sormettamisen aikana voi tuntea monenlaisia tunteita. On ihan luonnollista, jos sydän hakkaa nopeammin ja hengitys muuttuu raskaammaksi tai tiheentyy. Oletettavasti tästä johtuu myös pyörrytyksen tunteet. Olitko sormettanut tuolloin kertomanasi päivänä kovinkin kauan, jos paikat alkoivat puutua ja näin ollen pistellä? Sormettaessa, ja etenkin orgasmin hetkellä, voi käydä myös niin, että kehon eri osat tärisevät, eli ei syytä huoleen. Jos tuntuu, että oireet ovat epämiellyttäviä ja taju saattaa lähteä, voit pitää hetken tauon ja kuulostella kehoasi sen suhteen, onko turvallista ja miellyttävää jatkaa vai ei. Jos sinulla on kyseisiä oireita muutenkin arjessasi, on hyvä käydä juttelemassa asiasta terveydenhoitajan kanssa. Lisää sooloseksistä voit lukea täältä.
Eka kerta on iso juttu ja siksi kannattaa tarkkaan miettiä, onko henkisesti ja fyysisesti valmis harrastamaan seksiä toisen kanssa. Aina kannattaa tietysti jutella avoimesti potentiaalisen seksikumppanin kanssa omista toiveistaan tai mahdollisista peloistaan. Yhdessä voitte myös lukea linkitetyt artikkelit ja keskustella asioista niiden pohjalta.
Jos eka kerta, seksitaudit tai oman kehon toiminnot mietityttävät, kannattaa jutella joko terveydenhoitajan tai turvallisen aikuisen kanssa. Myös meille saa aina lähettää uuden kysymyksen tai soittaa neuvontapuhelimeemme.
Maija Nieminen