Suuteleminen, seksitaudit ja testaus
Terve,
Olen kolmikymppinen, vakaassa avoimessa parisuhteessa elävä mies. Puolisoni kanssa harrastan ns. suojaamatonta seksiä ilman kondomia. Kolmansien osapuolien kanssa käytämme kumpikin aina kondomia sekä suuseksissä että yhdynnässä. Näin ollen oletan, että tiedän seksitautistatukseni olevan negatiivinen. Koska en voi varmuudella tietää primaarin parisuhteeni ulkopuolisten kumppanien seksitautistatusta tai heidän kumppaniensa statuksia, pohdin kahta asiaa: 1) Jos suutelen kumppania, jolla on (tietämättään) sukupuolitauti esim. nielussa, voiko tämä tauti tarttua minuun suutelemalla? 2) Käsittääkseni seksitautitestit tehdään sen mukaan, millaista suojaamatonta seksiä on harrastanut. Millainen testi minun kohdallani tulisi kyseeseen, ottaen huomioon edellä kertomani seksikäyttäytyminen ja suojautumispolitiikka?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erinomaista, että olet kiinnostunut omasta ja kumppaneittesi seksuaaliterveydestä.
Seksitaudit eivät tartu suudellessa, joten se on turvallinen seksin muoto. Huulessa tai suussa oleva herpesrakkula voi suudellessa tartuttaa, joten aktiivisen herpeksen aikana suutelua kannattaa välttää.
Olette suojautuneet hyvin yhdynnän ja suuseksin aikana kolmansien osapuolien kanssa, jolloin seksitautiriski on pieni. Puolisosi kanssa ette käytä kondomia. Vain omasta seksikäyttäytymisestään voi olla täysin varma ja osassa tauteja itämisaika on pitkä.  Asia sinua selvästi askarruttaa, joten ainoa keino varmistaa oma seksitautistatus on käydä seksitautitesteissä. Silloin kun seksielämä on aktiivista on suositus käydä testeissä kerran vuodessa ja lisäksi tarpeen mukaan mikäli on ollut suojaamaton seksikontakti. Myös puolisolta on tärkeä ottaa seksitautinäytteet.
Testeihin mentäessä kannattaa pyytää kaikki seksitautitestit ja kertoa missä paikoissa on ollut mahdollinen suojaamaton seksikontakti, jotta näytteet tiedetään ottaa tarvittavista paikoista : nielusta,  virtsaputkesta, kohdunkaulalta, peräaukolta ja verestä. Lisää seksitaudeista ja niiden testauksesta voit lukea täältä.
Laura A. & Patricia Thesleff