Synnytin vuosi sitten alateitse lapseni ja yhdyntä ei ole sen...
Synnytin vuosi sitten alateitse lapseni ja yhdyntä ei ole sen jälkeen tuntunut juuri missään. Koen, että lantionpohjanlihakseni ovat hyvässä kunnossa. Olen niitä jumpannut ja puristus tuntuu selvästi. Ennen synnytystä nautin yhdynnästä todella paljon ja harmittaa kun emätin tuntuu niin väljältä. Mieheni kokee samoin. Onko mitään tehtävissä asialle? Olemmeko tuomittu harrastamaan huonoa yhdyntää loppu elämämme? Tiedostamme kyllä, että seksi on paljon muutakin kuin pelkkä yhdyntä. Kiitos!

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Raskaus ja synnytys saavat aikaan moninaisia muutoksia lantion alueella. Lantionpohjan lihaksistossa voi esiintyä synnytyksen seurauksena paitsi heikkoutta, myös esimerkiksi lihasten kireyttä ja jännitystiloja, jotka vaikuttavat alueen hermotukseen, toimintaan ja tuntumaan esimerkiksi yhdynnässä. Näitä epätasapainotiloja on onneksi pääsääntöisesti mahdollista hoitaa, vaikka synnytyksestä olisikin kulunut jo aikaa.
Suosittelisimme, että mikäli vain mahdollista, hakeutuisit lantionpohjaan erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle, jossa kartoitettaisiin lantionpohjan tilanne ja mahdolliset hoitoa vaativat muutokset. Lantionpohjaan erikoistuneita ammattilaisia työskentelee niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Tukea seksielämään on tämän ohella mahdollista hakea esimerkiksi seksuaalineuvonnasta tai -terapiasta.
Neuvonnan tiimi