Syyllisyys seksifantasiasta
Kamalaa, kun olen pari kertaa seksin aikana haaveillut, että vieras mies panisi minua. Rakastan miestäni, ja meillä menee oikein hyvin. Mistä tuollainen ajatus tulee mieleen? Olen varmaan ollut vähän poissaolevan oloinen heti sen jälkeen, ja seksistä on sillä kertaa ilo pois. En ole koskaan kuvitellut pettäväni miestä, joten siksi ihmettelen kovasti miksi noin älytön ajatus on mieleeni hiipinyt. miten sen saisi lopullisesti pois?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kyseessä on varsin tavallinen tilanne. On muitakin, jotka parisuhteessa kokevat ristiriitaisia tunteita omista seksifantasioistaan, etenkin jos ne kohdistuvat muihin kuin omaan kumppaniin. Fantasiamaailmassa kaikki on sallittua ja ajatuksen tasolla mitä mielikuvituksekkaimmat asiat ovat mahdollisia. Fantasia ei tarkoita sitä, että välttämättä haluaisi pettää kumppaniaan. Fantasia kertoo lähinnä omasta mielikuvituksen rikkaudesta.
Joskus omat kiihottumisen kohteet ja tuntemukset voivat yllättää ja hämmentää omaa mieltä. On tyypillistä tuntea syyllisyyden tunteita fantasioidessaan jostakusta toisesta henkilöstä parisuhteessa ollessaan. Ajatukset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin fantasian toteuttaminen tosielämässä.
Päivän mittaan voi tulla mieleen hyvin erilaisia mielikuvia ja ajatuksia; joihinkin ajatuksiin oma mieli tarttuu ja toiset ajatukset taas lipuvat ohitse itsestään. Ikävien ajatusten kehä voi syntyä silloin, kun pyrkii torjumaan jonkin epäsopivaksi mielletyn ajatuksen, mutta tuleekin torjunnallaan vahingossa ruokkineeksi ajatuksiaan vain enemmän.
Omia ajatuksia ei siis kannata pelätä; niiden voi antaa rauhassa tulla, jos ne ovat tullakseen. Tämän jälkeen ajatukset voi kohdata ja sitten hyväksyä ja päästää menemään. Jos jokin ajatus ei tunnu hyvältä, voi hengitellä hetken ja antaa ajatuksen tulla, mutta ei lähde ruokkimaan ikäviä ajatusmalleja. Halutessasi voit testata tätä harjoitusta aihepiiriin liittyen.
Halutessasi voit miettiä, voisiko fantasioistasi yhdistää jonkin seikan yhteiseen seksielämäänne. Jos sinua kiihottaa ajatus seksistä vieraan miehen kanssa, voisitteko esimerkiksi kokeilla roolileikkiä, jossa leikitte toisillenne tuntemattomia?
Mikäli tuntuu, että kaipaisit enemmän tukea tai haluatte neuvoja yhdessä pariskuntana, autamme mielellämme neuvontapuhelimessamme. Meille voi puhua luottamuksellisesti ja yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi