Tasa-arvo
Kysyn neuvoa siitä mihin pitäisi hakeutua. On todella raskasta elää yhteiskunnassa naisena ja katsoa kun naisia pahoinpidellään, raiskataan, vähätellään, tukahdutetaan ja dehumanisoidaan. Kaiken jälkeen naiset haluavat sitoutua todella sovinistisiin miehiin ja naiset kaikissa maissa puolustelevat verisesti omaa alistumistaan joka usein kulminoituu todella laajaan väkivaltaan. Naiset tekevät koko ajan itseään ja muita naisia halventavia tapoja mm. avioliitossa. Kukaan mies ei nimeäisi itseään itseään maailmanlaajuisesti alistavan ryhmän mukaan tai suostuisi toisten leikkikaluksi. Koen ahdistusta siitä että valtaosalle koko maailman naisista tuo on normi. Ei-alistuvana naisena elämäni on vaikeaa sillä haluan korkean statuksen jota en koskaan saa miehen kanssa. Olen entinen kiusattu ja näen saman dynamiikan miehen ja naisen välisessä suhteessa. Mies on korkea pää joka johtaa, nainen typistetty ja identiteetitön puoli-ihminen jolla voi teettää kaikki nöyryyttävät tavat ja joka ei välitä arvostaan tippaakaan. En koe elämää naisena miellekkääksi. Mies saa kaiken vallan perheessä, suvuissa, suhteessa, seksissä. Lopuista puhumattakaan. Miehet vähättelevät naisia koko ajan ja myöntävät avoimesti että pitävät kaikkia naisen piirteitä ja naisten tekemiä perinteitä naurettavina.
On hankalaa elää kun sadismi seuraa ja näen kaikkialla naisia jotka antavat miesten kohdella miten lystää. On raskasta katsoa kun naiset naiiveina romantisoivat miestensä sadismia ja vallanhalua sekä suostuvat olemaan nappuloita. Aivan kuten minä aikoinaan. Miten purkaa tätä? En tiedä mitään kuvottavampaa maailmassa kuin miehen ja naisen dynamiikka, se kiteyttää kahden ihmisen valtaeron täydellisesti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrän ahdistuksesi. Et varmasti ole ajatustesi kanssa yksin. Historiamme on ollut epäkunnioittava naisia kohtaan ja isossa osassa maapalloa sukupuolten välinen tasa-arvo on edelleen suuri ongelma. Nykypäivänä nämä asiat ovat meidän yhteiskunnassamme paremmin huomioitu ja niistä onneksi puhutaan. Kuvailemaasi dynamiikkaa on olemassa, vaan suinkaan kaikki miehet eivät halua hallita naisia; ja toisaalta yhtälailla vallanhalua ja kontrollintarvetta löytyy naisistakin. Vallankäyttö on sellainen teema, joka koskettaa meitä kaikkia ihmisiä eri muodoissaan, sukupuolesta riippumatta.
Kerrot, ettet koe naisena elämistä mielekkääksi. Mikä sinun omassa naiseudessasi herättää sinussa iloa, ylpeyttä, voiman tunnetta, nautintoa? Onko sinun mahdollista vahvistaa näitä kokemuksia, jotta naisena elämisestä tulisi mielekkäämpää, jos sitä siis haluat?
Jos ymmärrän oikein, kerrot, että olet aikonasi ollut miesten nappulana. Kerrot myös tulleesi kiusatuksi. Oletko keskustellut näistä teemoista ja kokemuksistasi esimerkiksi ammattiauttajan kanssa? Ahdistukseen usein auttaa, jos siitä voi puhua jollekulle. Voit halutessasi soittaa esimerkiksi meidän maksuttomaan ja nimettömään puhelinneuvontaan tai varata ajan neuvontatapaamiseen. Kuulostaa, että sinulla on paljon ajatuksia ja tunteita, joita voisi olla hyvä päästä purkamaan. Ahdistuksen ja ikävien ajatusten kanssa ei tarvitse jäädä yksin.
Oona Turunen