Teekeekö kaikki kivuton seksi hyvää lantionpohjalle? Lihakseni työntävät ulospäin, vähän...
Teekeekö kaikki kivuton seksi hyvää lantionpohjalle? Lihakseni työntävät ulospäin, vähän kuin kovaa kakkaa punnertaisi. Samalla squirttaan. En siis itse aktiivisesti ponnista. Tätä on kaikilla seksikerroilla.
Olen oppinut että esim. ummetukseen liittyvä ponnistelu voi johtaa laskeumaan. Voiko niin käydä myös seksin seurauksena, vaikken itse olekaan aktiivinen ”ponnistelija”?
Samoin, voiko esim. fistaus venyttää kudoksia laskeumaksi asti, vaikka siinä mennään fistattavan mukaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Erilaisia lihaskouristuksia tai ponnistuksia voi ilmetä seksin aikana, mutta nämä ovat kehon luonnollisia seksuaalireaktioita ja niistä ei tarvitse olla huolissaan. Mahdollisia laskeumia aiheuttavat erilaiset seikat, kuten esimerkiksi raskaudet ja synnytykset, ikä, ylipaino, oma perimä sekä aiemmat leikkaukset. Jokaisen tilanteen taustalla on kuitenkin hyvin yksilöllisiä syitä, mutta yleisesti ottaen seksi tekee hyvää keholle ja kivuttoman seksin ei pitäisi aiheuttaa terveyshaittoja lantionpohjanlihaksille.
Seksin eri muotoja voi halutessaan testata, kunhan kuuntelee omaa kehoaan ja etenee tarpeeksi rauhallisesti. Myöskin oikeaa tietoa on tärkeää hankkia, mikäli aikoo testata esimerkiksi fistausta. Sinua voisikin hyödyttää tämä tietoartikkelimme. Koska jokaisen keho on erilainen, voi omasta tilanteestaan ja terveydestään jutella ensin tarkemmin esimerkiksi terveydenhoitajan tai fysioterapeutin kanssa. Heidän kanssaan voi käydä läpi myös laskeumiin tai omiin huoliin liittyviä asioita. Lisäksi meidän neuvontapuhelimeemme saa soittaa, jos tuntuu, että jokin asia painaa tai mietityttää. Olemme täällä sinua varten.
Neuvonnan tiimi