Terska on ollut hieman kuiva ja olen laittanut siihen perus...
Terska on ollut hieman kuiva ja olen laittanut siihen perus voidetta muutamia kertoja. Joka kerta olen vetänyt esinahan terskan päälle takaisin mutta se on itsestään valahtanut terskan päältä pois. Rasvan takia varmaankin varmaan liukunut pois. En ole nyt hetkeen laittanut rasvaa mutta nyt esinahka ei meinaa pysyä terskan päällä ja se tuntuu hieman inhottavalle. Voiko asialle tehdä mitään? Oliko rasvaaminen virhe?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Terskan alueen kuivaa ihoa voi hoitaa hajusteettomalla perusvoiteella. Kuten pohditkin, esinahka todennäköisesti liukuu terskan päältä pois rasvan takia. Vaikka tapahtunut saattaa mietityttää, olet toiminut aivan oikein. Voit jatkossakin vetää esinahan hellästi takaisin paikalleen, jos paljaana oleva terska tuntuu inhottavalta. Omaa kehoaan on kuitenkin tärkeää kuunnella tällaisissa asioissa.
Inhottavia tuntemuksia voi yrittää vähentää esimerkiksi testaamalla joko väljempiä tai napakampia (alus)vaatteita. Myös materiaaleissa ja niiden aikaan saamissa tuntemuksissa on eroja. Jos tilanne aiheuttaa vaivaa tai kipuja, on hyvä kääntyä vielä lääkärin puoleen. Lääkäri voi antaa tarvittaessa myös täsmällisempiä ohjeita kuivan ihon hoitoon.
Neuvonnan tiimi