transihminen
Moi!
Oon 19-vuotias tyttö ja olen transsukupuolinen. Olen vasta diagnosointivaiheen loppupuolella ”prosessissa”, eli fyysisiä hoitoja ei ole vielä aloitettu.
Kysymykseni liittyy yhteen ihmissuhteeseen, mikä minulla on (tai sellainen ainakin kehkeytymässä). Olen ollut jo pitkän aikaa tosi ihastunut yhteen poikaan ja hän on nyt myös minuun ja olemme jutelleet pitkään ja hän väläyttelee ajatusta jo suhteestakin.
Ongelmana kuitenkin on se, että hän ei tiedä transsukupuolisuudestani. Hän luulee, että olen cis-tyttö (että vagina yms. löytyisi), vaikka minulla on ”pojan keho” vielä. Pelottaa, miten hän suhtautuu asiaan kun kerron/hän saa sen selville muuten. Hän on 100% hetero ja vaikka sanoisinkin olevani tyttö siinä missä muutkin, hän varmaan pitäisi minua poikana kehoni takia… 🙁
Kysymys kuuluukin, miten minun kannattaisi toimia? Kertoa nyt aikaisessa vaiheessa vai odotella ”pidemmälle” tässä meidän jutussa? Koen, että se on sellainen asia, mikä ei ole ihan kiva heti sanoa, koska vaikka olenkin trans, en ole velvollinen avautumaan yksityisistä asioistani heti. En oikein tiedä, mitä tekisin…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tilanteeseesi ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta – ja se toki varmasti vaikeuttaa omaa ajatustyötäsi. Kun pohtii kertomista niin voi miettiä, että millainen ihminen on kuulijana ja kuinka paljon hän esimerkiksi on tietoinen sukupuolen moninaisuudesta. Kertominen on aina oma valintasi ja voit rauhassa vielä hetken kerätä rohkeutta, jos sinusta siltä tuntuu.
Jotkut eivät heti osaa suhtautua tietoon kaikkein kypsimmin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö henkilö voisi ”sulattelutauon” jälkeen suhtautua asiaan paremmin. Noin yleisesti ottaen varmaan aika moni haluaisi tapailun alkuvaiheessa tietää, jos olisi jokin ratkaiseva tekijä, mikä voisi vaikuttaa suhteessa etenemiseen. Kun asioista kertoo rehellisesti, ei kumppanille yleensä jää tunnetta, että toinen olisi jollakin tavalla ”pimittänyt” tietoa itseltä. Kaikki nämä tekijät ovat kuitenkin yksilöllisiä ja tunteita sekä tapoja käsitellä asioita on niin monta kuin on ihmisiäkin. Sinua voisi hyödyttää kertomisessa myös Seksi ja trans -opas ja etenkin sivut 19-20, joissa on muutama esimerkki, kuinka tilanteestaan voi toiselle kertoa. Voitte palata oppaaseen myöhemmin tämän pojan kanssa, mikäli jatkatte yhdessä ja olette kiinnostuneet aloittamaan yhteisen seksielämän.
Jos sinusta tuntuu vielä siltä, että kaipaat itsekin tukea tai neuvoja, voit olla yhteydessä Transtukipisteeseen, jossa voit avata tilannettasi vielä tarkemmin. Myös meihin saa olla uudestaan yhteydessä aina. Toivottavasti asiat sujuisivat mallikkaasti ja saisit pitää tämän pojan elämässäsi. Tsemppiä tulevaisuuteen!
Maija Nieminen