Trauman aiheuttama erektiöhäiriö
Hei! Mieheni kärsii traumojen ja ahdistuneisuushäiriön aiheuttamasta erektio-ongelmasta.
Henkisesti haluja löytyy, mutta kun oloa koittaa saada fyysiseksi, ottaa ahdistus vallan. Mies pelkää ettei saa erektiota tai että se loppuu kesken aktin. Jos näin käy, seuraa vähintään viikon mittainen tauko seksin harrastamisessa, vaikka puolisona tuen ja ymmärrän miestä, se ottaa hänen itsetunnolleen liikaa.
Tällä hetkellä emme ole harrastaneet seksiä viimeiseen 5viikkoon, sillä ahdistus ja paineet asian kanssa ovat olleet kovat.
Aloimme seurustella vuosi sitten ja ensimmäisen kuukausen seksiä oli paljon eikä ongelmia ollut. Mies kuitenkin kertoi että vastaavia ja jopa paljon isompia ongelmia on ollut jo vuosia. Mitä tehdä? Miten autan miestäni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kaikilla tulee joskus seksitilanteita, joissa erektio lopahtaa. Se on tavallista eikä tarkoita, että kyseessä on erektiohäiriö. Ahdistavassa tilanteessa erektiota ei usein tule. Jotta seksiin liittyviä suorituspaineita, stressaavia tai ahdistavia mielikuvia saisi lievennettyä, voisi miehesi hyötyä keskusteluavusta esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa. Meille voi soittaa tai varata neuvonta-ajan. Saako miehesi terapia-apua mainitsemiesi traumojen ja ahdistuneisuushäiriön hoitoon?
Kumppanina voit tukea miestäsi olemalla läsnä ja empaattinen. On myös hyvä muistaa, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää eikä seksiin aina tarvitse erektiota. Jotkut kaipaavat yhdyntäseksin sijaan useammin rentoa ja mukavaa lähekkäin olemista yhdessä kumppanin kanssa.
Oona Turunen