Tunteeko imettävä äiti mielihyvää, kun lapsi imee tissiä? Saako mies...
Tunteeko imettävä äiti mielihyvää, kun lapsi imee tissiä? Saako mies imeä seksin aikana sellaisen naisen tissejä, joka imettää, ja joista tulee maitoa. Maistuuko äidin maito erilaiselta kuin vaikka lehmän?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että uskallat kysyä sellaisia kysymyksiä, joita kaikki eivät uskalla esittää.
Hormonit ohjaavat erilaisia toimintojamme ja myös imettäessä vapautuu prolaktiinia ja oksitosiinia, joita voisi kutsua myös imetyshormoneiksi. Hormonien tehtävä on rentouttaa ja tuottaa hyvää oloa. Joidenkin naisten rinnat/nännit ovat myöskin herkkiä koskettelulle, jolloin saattaa syntyä mielihyvän tuntemuksia. Mikäli tällaisia tuntemuksia tulee, on se aivan luonnollista ja kehon tapa viestittää, että hormonitoiminta on kunnossa. Tilanne ei kuitenkaan tarkoita sitä, että äiti haluaisi seksiä vauvan kanssa. Aihepiiri voi aiheuttaa erilaisia tunteita tai kysymyksiä, joten teemasta on hyvä jutella esimerkiksi neuvolassa.
Mikäli rintojen hyväily tai imeminen tuntuu molemmista hyvältä, voi mies halutessaan niin myös tehdä imettävälle naiselle.
Maidon makuun vaikuttavat hyvin yksilölliset tekijät, kuten esimerkiksi imettäjän ravinto. Jokaisen nisäkkään maito on kuitenkin suunnilleen samanlaista koostumukseltaan ja maultaan, mutta eri nisäkkäiden maidoissa on vivahde-eroja. Noin yleisesti ottaen ihmisen maito maistuu siis hieman erilaiselta kuin vaikkapa lehmän maito.
Jos jokin imetykseen liittyvä asia vielä mietityttää, voit olla yhteydessä esimerkiksi Imetyksen tuki ry:hyn.
Maija Nieminen