Tunteista kertominen ihastukselle
Olen elänyt kohta neljä vuotta ilman seksiä ja kosketusta. Olen ihastunut, mutten uskalla kertoa siitä tunteideni kohteelle, sillä olemme melko läheiset ja hyvät ystävät. Kaipaan läheisyyttä ja ihmissuhdetta, mutten osaa ja uskalla lähestyä. Deittisovellukset ja satunnainen seksi eivät kiinnosta. Pelkään, että minuun sattuu tai että loukkaan jotakuta toista. Pelkään että jään yksin. Miten voisin ottaa tunteeni puheeksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit avautua tilanteestasi meille. Ihmissuhteen ja läheisyyden kaipuu ovat hyvin inhimillisiä asioita ja kuvaamasi ajatukset ovat monille tuttuja. Et ole yksin tilanteessasi, vaikka siltä voisi joskus tuntua. Mukavaa kuulla, että tiedät, mitä toivot tulevalta ihmissuhteelta ja tunnet omat rajasi.
Hyvä juttu, että olettekin jo ystäviä tunteidesi kohteen kanssa. Tämä voi helpottaa asian ottamista puheeksi. Valitettavasti ei ole mitään takuuvarmasti onnistuvaa keinoa ihastumisesta kertomiseen. Kertoessa hetken tulisi tuntua kiireettömältä ja rennolta, jotta molemmilla olisi hyvä olla. Joitakin auttaa asiasta ensin vihjaaminen. Voit esimerkiksi sanoa nähneesi kummallista unta ystävästäsi ja kertoa, että unessa seurustelitte. Ihastuksen reaktioita ja sanavalintoja seuraamalla voi saada osviittaa henkilön ajatuksista. Toisille taas suora lähestymistapa on luontevin ja parhain. Mikäli kasvotusten puhuminen jännittää, voi ihastukselle kirjoittaa kirjeen, jos se tuntuu helpommalta vaihtoehdolta.
On ymmärrettävää, että pelkää satuttavansa joko itsensä tai loukkaavansa jotakuta toista. Tunteista puhuttaessa ihminen on haavoittuvassa tilassa ja on luonnollista pohtia, uskaltaako asettaa itsensä alttiiksi mahdollisille sydänsuruille. Mikäli päätät kertoa toiselle tunteistasi, olet ainakin yhtä kokemusta rikkaampi, olipa vastaus millainen tahansa. On kuitenkin täysin sallittua pitää omat tunteensa myös itsellään ja nauttia ihastumisen tunteesta salaisesti, jos se tuntuu sittenkin paremmalta vaihtoehdolta. Vaikka taustalla oleva pelko yksin jäämisestä voisikin kolkuttaa mieltä pahasti, on tärkeää suhtautua itseensä ja tilanteeseensa rauhallisesti ja armollisesti. Kaikki päätökset elämässä tehdään niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka siinä hetkessä omataan. Siksi ei kannata tuomita itseään liian rankasti, jos myöhemmin tuntisikin esimerkiksi valinneensa ”väärän” kertomistavan.
Olet arvokas ihminen jo tuollaisenaan ja ihmiselämän varrella voi tulla myöhemminkin vastaan mielenkiintoisia henkilöitä. Jos elämässä on vaikeita hetkiä, on tärkeää huolehtia itsestään esimerkiksi tekemällä niitä asioita, jotka tuottavat iloa. Omien pelkojen kanssa ei kuitenkaan tarvitse painia yksin, joten olethan meihin rohkeasti yhteydessä, jos haluaisit avautua tunteistasi enemmän. Halutessasi voit soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa tilannettasi on mahdollista käsitellä syvällisemmin ja täysin luottamuksellisesti. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi