Väkivaltaiset parisuhteet
Mistä voi johtua, että jotkut tuntuvat päätyvän aina väkivaltaiseen suhteeseen? Esim. yksi tuttuni on ollut kolmen miehen kanssa joista jokainen löi häntä 🙁 Häneltä kesti aikansa häippästä noista suhteista. Onko hänellä vain tosi huono tuuri mieselämässä vai mikä mättää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit, miksi jotkut tuntuvat aina päätyvän väkivaltaiseen suhteeseen. Kerroit ystävästäsi, joka on ollut kolmen miehen kanssa, joista jokainen löi häntä. Kysyit, onko hänellä vain huono tuuri mieselämässä vai mikä mättää. Ikävää kuulla, että ystäväsi on joutunut kokemaan väkivaltaa suhteessa, jonka pitäisi perustua kunnioitukseen ja huolenpitoon. Kenenkään ei pitäisi koskaan joutua kokemaan väkivaltaa.
Läheisen ihmisen kärsimys on usein myös itselleen rankkaa, joten on ymmärrettävää, että sinua huolestuttaa ja mietityttää nämä asiat. Jotta voitaisiin saada mitään suuntaa antavia vastauksia kysymykseen siitä, miksi joku yksittäinen henkilö joutuu toistuvasti väkivaltaisiin suhteisiin, vaatii se kuitenkin yleensä terapiaa tai muuta itseymmärrystä lisäävää prosessia.
Joitakin yleisiä huomioita voi kuitenkin tehdä siitä, mitkä asiat vaikuttavat mahdollisesti siihen, että joutuu toistuvasti väkivaltaa sisältäviin suhteisiin. Väkivaltaisissa suhteissä elää hyvin monenlaisia ihmisiä ja on olemassa useita syitä sille, miksi tällaisiin suhteisiin joudutaan. Entiset ihmissuhteet, lapsuuden kiintymyssuhdemallit, ympäristö, itsetunto, temperamentti ja monet muut asiat saattavat vaikuttaa siihen, minkälaiseen henkilöön kiintyy ja sitoutuu. Toisaalta väkivaltaiset ihmiset voivat myös olla erittäin erilaisia. Lisäksi toisen henkilön väkivaltaisesta käytöksestä ei yleensä tiedetä ennen sitoutumista. Huonolla tuurilla on siis myös paikkansa eri tekijöiden joukossa. On tärkeää pitää mielessä, että väkivallan kohteeksi joutuminen ei ole koskaan oma valinta ja vastuu on aina täysin väkivallan tekijällä.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen